Rabu, 19 September 2012

TRIFFLE OFFICEMATE

Assalamualaikum..

Aku tak pernah cerita pasal cara-cara memasak. Ilmu belum cukup lagi. Cukup untuk makan sendiri jer. Ini ha..officemate aku yang ajarkan cara nak buat Triffle, sejenis desert yang di zaman aku darjah 1 dulu belum lagi wujud benda ni..

 Bahan-bahan : 1 tin susu sejat
1 tin fruit cocktail
1 biji kek gulung
6camca tepung kastad
7camca gula
1pek serbuk jeli 200g
sirap (boleh ganti pewarna & perasa ikut suka)

Cara-caranya..
potong kek dan isi dalam loyang atau bekas (container kecik pun ok jugak..)

Masukkan 1 tin susu sejat

2tin air 

6camca tepung kastad

7camca gula (atau ikut suka) dan gaul rata

 masakkan kastad

 kacau sampai pekat

 basahkan kek dengan air dari fruit cocktail

 tuangkan kastad ke atas kek

 taburkan fruit cocktail

 masakkan jeli. Campurkan sirap atau pewarna yg disukai..boleh tambah sikit gula

tuangkan jeli yang siap dimasak ke atas kastad

siap!

Untuk gambar yang dah siap dipotong aku tak sempat ambik sebab tak sampai sejam dah habis dah.. Inilah hasil air tangan aku..


punya kawan !  :p

Adeuss!!!

11 ulasan:

  1. Triffle memang sedap, kegemaran saya jugak, tapi kalau buat dalam bekas yang lutsinar lagi cantik, cubalah buat lagi pasni yea..

    BalasPadam
  2. memang nampak sedap...bleh la try nanti...

    BalasPadam
  3. senang je yek buat dia?? nak try la... :D

    BalasPadam
  4. senang je kan nak wat sebenarnye..antara nak xnk je..hehehe..

    BalasPadam
  5. Salam.K.atie pon dah lama xbuat triffle ni...sbb HB xbape minat :(

    BalasPadam
  6. memang senang. boleh dpt 2 tray

    BalasPadam
  7. Tu jari pen biru ke? Cantik jari. Tgk jari pun dah tau handal menjahit.

    BalasPadam
  8. assalamualaikum pen biru.... sedap nyer bila tengok mesti sedap..."_

    BalasPadam
  9. Suka makan tapi tak pernah buat sendiri... rasa macam takkan menjadi hehe...

    BalasPadam
  10. suka makan ni... tapi selalu hilang resepi. Nnti saya cuba. TQ

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...