Jumaat, 26 Oktober 2018

RESEPI MASAKAN JAWA : LONTONG

Assalamualaikum.

Sinonim dengan raya..lontong atau sayur lodeh adalah kegemaran suami. Setiap kali raya aku akan buat untuk dia..tanda kasih untuk suami yang dah tak ada mak ayah untuk berhari raya.

Hari ini aku kongsikan resepi lontong cara aku. Gambar yang aku letak kat sini pun, gambar lama..raya tahun bila pun aku dah lupa.. sebab dah selalu buat lontong.. ke excited kan untuk ambik gambar lontong tu dah tak ada..huhu

Bahan-bahan;
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 batang serai
2 inci halia
2 inci lengkuas
3 camca udang kering(lagi banyak lagi bagus)
***blend semua bahan ni

1/4 ekor ayam (aku derhaka bab ni..sorry..biasanya orang tak letak pun..)
Udang kecil anggaran 1 cawan
1 liter santan sawit

2 biji kentang
1 biji ubi sengkuang (besar penumbuk)
1 batang karot
***potong macam funfries..memanjang
5-6 btg kacang panjang
Kobis anggaran 1 mangkuk
2 keping tauhu
2 keping tempe
1 pek Pucuk dan soun
1 kiub ayam

Cara-cara;
1. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan-bahan blend sampai naik bau,masukkan ayam dan 2 cawan air,masak sampai didih.
2. Masukkan ubi-ubian dulu dalam 2-3minit baru masukkan lain- lain rencah.
3. Masukkan santan,pucuk dan soun serta udang kecil. Perasakan garam dan masukkan kuib ayam.

Hidangkan atas nasi himpit dan sambal ikan bilis atau kuah kacang. 


Gambar kurun bila ntah..belasah aje lah.

Ada orang buat lontong letak terung..aku tak berapa suka terung..tapi aku biasanya letak pucuk dan soun bagi lebih.

Biasanya untuk memasak benda bersantan,aku gunakan santan sawit sebab tak ada kolesterol dan susah nak basi..kecuali masak rendang aje aku gunakan santan asli..pasal rendangbtak sedap kalau santan tak pecah minyak. Itulah tips aku. Tak ada orang ajar pun..aku yang try sendiri..

Oklah..esok kita cerita resepi lain pulak.

Adeuss!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...