Selasa, 23 Oktober 2018

RESEPI MASAKAN JAWA : AYAM UNGKEP

Assalamualaikum.

Harini kita cuba menu wong jowo lagi. Untuk resepi kali ni,sukatannya aku main agak-agak je..so terpulang pada citarasa masing-masing.

Bahan-bahan;
1 ekor ayam
2 camca besar serbuk ketumbar
2 camca besar jintan putih-tumbuk lumat
2 camca besar jintan manis-tumbuk lumat
1 sudu teh serbuk kunyit(kalau ada kunyit hidup lagi sedap)
***semua ni perap dengan ayam

3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
1 inci halia
10-15tangkai cili padi
***semua bahan ni blend halus

3batang serai-dititik
2 keping asam keping/gelugur
Setengah keping gula melaka(ganti gula pasir pun ok je)
Garam dan perasa sesedap selera.

Cara-cara;
1. Tumis semua bahan yang diblend sampai pecah minyak.
2. Masukkan ayam yang dah di perap.(Kalau tak nak perap pun tak apa,masuk je semua)
3. Akhir sekali masukkan serai,asam keping,gula melaka dan garam.Kalau nak letak santan pun ok..tapi bila dah letak santan dah kira resepi derhaka..ok.


Ok..selamat mencuba.

Adeuss!!

1 ulasan:

  1. aida suka lauk ni.
    resepi lebih kurang la.
    aida amik resepi dari online jugak.
    resepi yg versi derhaka :) ha ha ha ha...

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...