Khamis, 25 Oktober 2018

RESEPI MASAKAN JAWA : PECEL LELE

Assalamualaikum

Mula-mula dengar nama menu ni..soalan pertama aku tanya dengan suami..lele tu apa? Oohh..rupanya lele tu ikan keli 😂. Kiranya ikan keli masak pecel.. bila aku tanya..pecel tu apa? Masak lemak daun cekur.. amboi..panjangnya translate dia ye.

Suami aku memang hantu ikan keli. Aku je tak berapa suka. Seram tengok kepala dia..tapi sebab suami suka makan maka aku pun terpaksa masak.. tambat selera suami kononnya..Resepi aku ni versi derhaka ...sebabnya mana nak cari keli salai kat Kedah ni. Tak sempat salai dah kena goreng!

Bahan-bahan ;
3 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
1 cawan cili padi
Kunyit hidup besar ibu jari
3-4biji ubi cekur (takde pun ok je)
*** blend semua bahan ni.

4-5 ekor ikan keli ( patutnya yang salai,tapi aku belasah goreng je..letak garam kunyit dan goreng)
3 cawan santan
2-3 keping asam keping/gelugur
7-8 helai daun cekur- mayang nipis
1 mangkuk pucuk ubi kayu direbus dan hiris nipis - ni yang aku cakap resepi derhaka..tak letak pun tak pe..saja aku suka menyusahkan diri
Garam, gula perasa sesedap selera

Cara-cara ;

Masukkan semua bahan (kecuali ikan, daun cekur dan pucuk ubi kayu) ke dalam periuk, tambahkan sedikit air,agak-agak je untuk kuah, dan hidupkan api dapur anda. Kacau-kacau..bila dah didih baru masukkan ikan, daun cekur dan pucuk ubi kayu, garam gula perasa sesedap rasa..didihkan. Siap!

Ada yang suka tumis dulu..aku pulak buat ikut suka dan suami cakap sedap..oklah kalau dia sedap.
Tengok..derhaka punya pasal, meriah pulak pecel aku dengan rimbunan daun..sabor je lah.

Ok..itu aje untuk harini..

Adeuss!!

1 ulasan:

  1. oic.
    aida tau pecel lele ni kat kedai nasi ayam penyet.
    prefer order set pecel lele dari ayam penyet.
    rangup sedap.
    yg ni berkuah plak.
    anyway, tq berkongsi ilmu baru ni.

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...