Sabtu, 27 Oktober 2018

RESEPI MASAKAN INDIA : AYAM VARUVAL

Assalamualaikum.

Asyik makan masakan selera melayu aje, boring jugak. Hari ini kita cuba menu masakan India pulak. Nama menu ni Ayam Varuval. Yang aku tahu maksud varural ialah garing..tapi bila dah masak ni, tak tahu pulak aku kat mana yang garing tu..apapun, menu ni memang sedap.


Bahan-bahan;
1/2 ekor ayam
2 sudu serbuk kunyit
2 sudu serbuk kari ayam
2 inci halia -tumbuk
3 ulas bawang putih -tumbuk
2 ulas bawang merah -tumbuk
Garam
***perapkan ayam dengan bahan-bahan ni.

4 ulas bawang putih - dimayang
2 ulas bawang merah - dimayang
1 labu bawang besar -dimayang
1 inci halia -tumbuk
2 biji tomato
5 tangkai cili kering - potong 3
2 tangkai daun kari
4 camca jintan manis
3 camca serbuk cili

Cara-cara;
1. Goreng / deep fry ayam yang diperap tadi dan ketepikan.
2. Panaskan minyak, goreng cili kering dan ketepikan.
3. Tumiskan jintan manis dan ketepikan
5. Tumis bawang putih, bawang merah, halia dan daun kari.
4. Masukkan serbuk cili ( jangan letak air ), tumis sekejab, tambah bawang besar dan tomato.
5. Akhir sekali masukkan ayam, cili kering, dan jintan manis yang digoreng tadi, garam dan gula sesedap rasa.
Siap..


1st time makan..serius memang sedap..ralit pulak makan dengan nasi panas-panas. Budak-budak pun boleh makan sebab tak pedas sangat pun..mesti cuba ok!

Adeuss!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...