Isnin, 22 Oktober 2018

RESEPI MASAKAN JAWA : PUNTEN

Assalamualaikum..

Tambat selera suami..itulah misi aku. Aku tak berpeluang kenal dengan mentua..tak sempat pun berjumpa.. Aku tak tahu apa makanan kegemaran suami yang mak mentua aku sediakan masa dia kecil dulu. Atas inisiatif sendiri, aku belajar. Bergurukan video youtube dan google..alhamdulillah..aku dah mahir sediakan beberapa jenis menu wong jowo.. jowo Sg.Besar kampung halaman suami.

Harini, aku nak kongsi resepi Punten. Punten ni macam nasi himpit..tapi versi bersantan. Mudah sangat bahannya.

Bahan-bahan;
1 cawan beras
3 cawan santan ( aku gunakan 1 cawan santan pekat+2 cawan air..dan aku gunakan santan sawit yang lebih sihat)
Secubit garam
2-3helai Daun pandan (simpul)
Sedikit kelapa parut (tak letak pun tak apa)
***gandakan kalau nak buat banyak

Cara-cara;
Masukkan semua bahan dan masak macam biasa guna rice cooker . Petik je periuk tu.. masaklah ia. Gunakan senduk untuk lenyek-lenyekkan nasi tadi masa masih panas. Ada yang guna botol (balut dengan plastik) untuk lenyek nasi tu, tapi aku hanya guna senduk aje. Tekan,kaup dan lenyek bagi dia hancur.


Kemudian untuk bentukkan dia, guna senduk nasi(balut dengan plastik). Ceduk nasi dan kaut dari tepi periuk bagi kena badan periuk..baru dia jadi lonjong. Kalau tau reti, masukkan semua nasi dalam loyang yang dilapik daun pisang..mampatkan .Biarkan sejuk baru potong. Boleh juga masukkan nasi dalam acuan kecil.

So far..1st time aku buat, bentukkan guna senduk, alhamdulillah terus jadi.Happy tak terkata.
Sedap makan dengan sambal bilis..atau sambal hijau.

Dari cerita suami aku..punten ni biasanya makan pagi raya..atau majlis kenduri kendara. Sekarang dah boleh makan bila-bila masa saja. 

Ok korang..selamat mencuba ye.

Adeuss!!!

3 ulasan:

  1. rasanya mcm nasi himpit ke? comel tgk bentuknya tu...

    BalasPadam
  2. Salam sahabat blog ..lama betul tak berbalas komen. Punten ni macam nasi lemak himpit..hihi..

    BalasPadam
  3. bentuk yg comel perfect.
    mcm ketupat la ekk.
    versi org jawa :)

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...