Jumaat, 15 Januari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - REKREASI BUKIT WANG

Assalamualaikum..

Penat menjelajah ke tempat bersejarah , hari ini kita ke tempat untuk berehat dan berkelah. Rekreasi Bukit Wang.

pic credit to : malaysiamytrip.blogspot.co




Terletak di kompartmen 24 (2,140 ekar) Hutan Simpan Bukit Perangin dan mempunyai keluasan 9.09 hektar. Terletak 12 km dari Pekan Jitra atau 40 km dari Alor Setar dan boleh dihubungi dengan jalan raya.






Terdapat beberapa ciri keistimewaan Rimba Rekreasi Bukit wang iaitu Sungai Tosak sepanjang 1.5 km dengan keunikan batu batannya sesuai sebagai kawasan mandi-manda, flora fauna yang hijau, denai hutan sejauh 3 km mengelilingi hutan lipur ini dan 1.5 km yang lain boleh menghubungkan hutan lipur ini dengan Hutan Lipur Puncak janing, batu dinding yang sesuai untuk aktiviti lasak dan mencabar, deretan pokok palma yang menarik serta deretan pokok “Permatang Seraya” yang berukuran melebihi 120cm diameter tumbuh secara semulajadi.


Antara kemudahan-kemudahan yang disediakan di sini ialah 15 buah chalet, 16 buah pondok rehat, 3 unit tandas awam, 10 buah gerai, sebuah kolam renang untuk kanak-kanak, jambatan batu, 2.4 kilometer kawasan untuk ‘jungle tracking’, sebuah surau dan sebuah dewan untuk kemudahan para pelancong atau pelawat.

Tempat yang sesuai untuk berkelah dan mandi-manda. Jika ada kelapangan waktu, datanglah ke sini, berehat sambil menikmati keindahan alam.




*info dan gambar dari mdkp.gov.my

1 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...