Rabu, 27 Januari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - POKOK SENA

Assalamualaikum

Entri yang agak ringkas hari ini. Kita ke daerah seterusnya iaitu Pokok Sena. Daerah Pokok Sena merupakan daerah ke-12 yang diisytiharkan oleh Sultan Kedah pada 2009. Menjadi daerah "baru" dan masih lagi belum banyak tempat menarik untuk diterokai. 

Pokok Sena terletak di 6.2' Utara , 100.4' Timur. Pekan Pokok Sena terletak di simpang tiga jalan ke Naka, keKuala Nerang dan ke Langgar, Kedah. Ia berkeluasan 24,240 hektar. Pokok Sena kini secara rasmi menjadi daerah ke-12 dalam pentadbiran kerajaan Kedah.
Secara umumnya, Pokok Sena merupakan daerah pertanian dengan melibatkan aktiviti utama iaitu penanaman padi dengan keluasan 2,816 hektar, getah (9,883 hektar), dusun (416 hektar) dan koko (2.5 hektar). Terdapat kira-kira 12 premis pelbagai jenis perusahaan ringan atau industri kecil khususnya yang berasaskan kayu dan memproses padi di daerah yang mendapat nama sempena nama pokok iaitu 'Pokok Sena' .

Di daerah Pokok Sena ini telah dijumpai 1 khazanah negara yang tidak ternilai harganya dan entri mengenainya akan menyusul.
"Kedah Malaysia..
where it all began"

1 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...