Sabtu, 23 Januari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - MINI MUZIUM PADI

Assalamualaikum.


Masih lagi di daerah Padang Terap. Kali ini kita akan melawat Muzium Padi Mini. Asalnya mini muzium ini  hanya sebuah rumah usang yang digunakan untuk pesawah dahulu kala berehat setelah penat menanam padi. Setelah sekian lama peninggalan rumah tersebut diubahsuai dan  dijadikan Mini Muzium Padi bagi mengingati sejarah penanaman padi di kawasn tersebut. 


pic credit to : M Suhaimi

Pengubahsuaian tersebut dilakukan hasil dari kejasama penduduk kampung disekitar itu. Pengasas Mini Muzium Padi tersebut adalah En Hambali (JKKKP)  dan Penduduk Kampung Bendang Raja. Pelbagai khazanah peninggalan orang dahulu telah disimpan di dalam Muzium tersebut. Antaranya seperti, Alat Memancing Ikan, Pisau Pengerat Padi, Ketok Kerbau, Senjata-Senjata lama, Pakaian Bangsawan, Ketam padi dan sebagainya. Muzium ini terletak di kawasan Sawah Padi di Kampung Bendang Raja, Jalan Puncak Janing.

pic credit to : knerangkedah.blogspot.my

Jika anda ingin menyaksikan keindahan sawah padi, kunjungilah Kampung Bendang Raja. Sesuai dengan namanya, cukup cantik ketika musim padi mula menguning, dan Mini Muzium Padi tersergam indah di petak sawah. 


 "Kedah Malaysia..
where it all began"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...