Isnin, 11 Januari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - MAKAM DATO' MAHARAJA KADHI SYEIKH ABDUL JALIL

Assalamualaikum.

Kali ni kita akan menziarah makam yang dikatakan milik Dato' Maharaja Syeikh Abdul Jalil Al-Madani Mufti Pertama Kedah. Beliau merupakan seorang ulama berketurunan Arab dari Kota San'ah, Yaman di selatan tanah Arab.

 Tuanku Muhammad Jiwa  telah menemui Syeikh Abdul Jalill di Palembang Sumatera ketika sedang merantau ke beberapa negara untuk menuntut ilmu agama. Beliau dilantik menjadi mufti pertama Kedah dengan gelaran Dato' Maharaja Kadhi pada tahun 1709M oleh Tuanku Muhammad Jiwa yang ditabalkan menjadi sultan pada ketika itu.

Masjid bersebelahn makam
pic credit to : qulamirulhakim.blogspot.my


pic credit to : qulamirulhakim.blogspot.my

Beliau juga mnejadi penasihat Sultan terutama mengenai undang-undang Islam dan meninggal dunia pada 1782M di Tanjung Pauh, Jitra. Beliau disemadikan di  Tanjung Pauh.

Namun, ada juga dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan makam ini milik seorang pengikut setia Dato' Maharaja Kadhi Syeikh Abdul Jalil Al-Madani, iaitu Syeikh Hafiz Sab yang berasal dari benua kecil India. 

Syeikh Hafiz Sab juga dikatakan bergelar  Dato' Maharaja Kadhi (kemungkinan selepas kematian Syeikh Abdul Jalil Al-Madani) . Beliau jugalah yang bertanggungjawab merekabentuk Kota Kuala Kedah atau Kota Kuala Bahang yang terletak di tebing muara Sungai Kedah. 
pic credit to : zaharibb.com

pic credit to : mykembara.blogspot.my

pic credit to : pondoktauhid.blogspot.my


Walau siapapun mereka yang menghuni makam ini, mereka adalah antara orang yang terdahulu dalam pentadbiran kesultanan Kedah. Jasa mereka terhadap negeri ini tidak terbayar. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada roh-roh mereka.. Al-Fatihah..


" Kedah Malaysia...
where it all began "

1 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...