Rabu, 6 Januari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - GUA BATU PUTIH

Assalamualaikum.

Destinasi ke-2 selepas Bukit Kayu Hitam adalah Gua Batu Putih. Sedikit info mengenai Gua Batu Putih ini..

Mengikut penyelidikan dan dengan beberapa hasil penemuan alat-alat batu zaman neolitik, didapati  Gua Batu Putih ini pernah menjadi kediaman masyarakat purba sekitar 200 hingga 300 juta tahun lalu. Penemuan tembikar berkaki tiga di gua ini dikatakan mempunyai persamaan dengan penemuan di Bukit Tungku Lembu, Perlis dan di Ban Kao , Thailand.


Bukit Keplu
credit pic to : mybiketoosexy.blogspot.my

Lokasi gua ini adalah di Pekan Kodiang . Gua Batu Putih ini merupakan salah satu gua yang terdapat dalam sebuah bukit batu kapur iaitu Bukit Keplu di Pekan Kodiang. Di dalam gua ini terdapat beberapa lukisan di dinding yang dilukis oleh masyarakat asli yang pernah tinggal di situ.


credit pic to : IG Raiyan Tarmizi

Hasil dari info yang diperolehi, didapati kawasan gua ni masih terpelihara dalam keadaan asal dan alam semulajadinya yang belum tercemar. Gua Batu Putih ini masih kurang popular dikalangan pengunjung, (tidak banyak gambar dan info mengenainya) tetapi mempunyai potensi jika dijadikan kawasan rekreasi. Kepada peminat terutamanya pendaki , bolehlah cuba menerokai Gua Batu Putih ini.


" Kedah Malaysia...
where it all began "

1 ulasan:

  1. Ingatkan pulau je batu putih, gua pun ada ye..nice view!

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...