Khamis, 5 Disember 2013

AKU DAN OREN

Assalamualaikum..

Entri ini khas  untuk kucing aku(walaupun dia tak reti baca).  Ini kisah aku dan kucing aku, Oren.

5 Disember 2012..
Aku ada di parkir basement..ketika aku sedang tutup pintu kereta,aku rasa seperti ternampak 1 kelibat benda jatuh dari kolong pendingin hawa yang tinggi lebih 3meter..benda tu jatuh tepi kereta aku(hadapan  sebelah penumpang).

Aku ingatkn tikus..aku beranikan diri pergi dekat nak tengok..rupa-rupanya anak kucing yang baru terbuka sebelah mata. Aku angkat anak kucing tu letak tepi dinding..lepastu aku pun pergi..tapi 2-3tapak..langkah aku terhenti..

Aku terfikir..tepi dinding ada longkang..tak jauh dari longkang ada lubang air longkang..kalaulah anak kucing berjalan dengan mata sebelah tu..mungkin dia ada jatuh..dan mati..jika tidak jatuh..kemungkinan  akan jadi makanan tayar-tayar kereta yang ada di parkir tu..

Aku jadi tak sampai hati. Aku patah balik..ambil anak kucing tu dan bawa naik ke ofis. Sampai di meja aku..aku masukkan dalam kotak ..dan selimutkan dia dengan stokin yang aku simpan dalam laci.. Hari tu kebetulan aku pakai baju warna oren..dan bulu anak kucing tu pun warna Oren..lalu aku namakan dia Oren.

Dan kisahnya aku nukilkan   DISINI



Maka..bermulalah episod kehidupan Oren dengan aku...
Aku belikan susu dan botol susu untuk Oren. Selama 3 bulan aku bawa Oren ke ofis..aku tinggalkan dia dalam raga didalam kereta. Mujur parkir aku tu di basement. Maka Oren selamat dari kepanasan. 2jam sekali aku turun ke parkir untuk susukan Oren. Puas juga nak ajar Oren hisap puting tiruan tu..mujurlah perut Oren dapat terima susu yang aku bagi.


Masuk bulan ke 4 aku tak lagi bawa Oren ke ofis. Kesian dia hidup dalam kereta dan bimbang dia kelaparan. Kali ni aku tinggalkan dia bersama semangkuk susu dan sebekas pasir wangi untuk dia berak. Oren tak pandai jilat susu..maka balik saja kerja aku terus susukan dia..lama kelamaan dia berhenti menyusu..puting pun dia dah tak nak.

Kemana saja aku pergi Oren pasti bersama aku..bila aku memandu, dia akan tidur atas riba aku..atau atas bahu aku..


Dan hari ini..genablah setahun Oren bersama aku..terlalu banyak kenangan..dialah tukang cakar sofa aku..gigit tangan aku..dialah aku cium..peluk..gomol..kadang-kadang kena jentik telinga sebab nakal..

Selama 1 tahun ini...hidupnya tiada sesiapa melainkan aku..akulah ibunya..akulah kawannya..akulah tuannya..dan begitu juga aku..dialah peneman setia seharian dari celik mata dipagi hari hinggalah ke teman tidur..dia setia disisi aku..dan aku sangat sayangkan dia..

Kisah hidup aku dengan dia semuanya ada DISINI

dan entri hari ini adalah kisah aku dan Oren...

4 ulasan:

  1. suka kucing ye..sama la..tp dah lama tak bela kucing

    BalasPadam
  2. assalamualaikum pen biru...alorrrr geram nyer tengok oren ni...:)

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...