Ahad, 17 November 2013

UMRAH HAMBA ALLAH - PART 16

Assalamualaikum...

Masih lagi diladang kurma. Disini ada tempat jualan kurma. Pada aku harga disini biasa-biasa saja. Kalau nak beli kurma nabi , bolehla beli di sini. Kalau tak beli sahaja di Pasar Kurma di Madinah.

suasana dalam kedai jualan yang sangat riuh rendah


Selesai membeli kurma (aku beli kurma Nabi je), perjalanan diteruskan ke kilang percetakkan Al-Quran.

Pintu hadapan kilang percetakkan Al-Quran

Bas berhenti di perkarangan kilang. Hanya jemaah lelaki sahaja yang dibenar masuk. Dan jemaah wanita menunggu dalam bas. Demi menjaga kesucian Al-Quran, bimbang ada jemaah wanita yang dalam haid, masuk ke dalam kilang. Setiap pengunjung lelaki akan di hadiahkan Al-Quran . Dan tiada hadiah untuk jemaah wanita.

Maka tiadalah gambar yang boleh aku kongsikan mengenai kilang ini..maka selesailah ziarah hari ini dan bas bergerak pulang ke hotel di Madinah.

Dalam perjalanan balik..masih ada beberapa gambar yang sempat aku ambil..


Al-Tayar..yang pastinya bukanlah kedai tayar..aku tak pasti kedai apa..heheh

dan bas melalui salah 1 masjid yang cukup bersejarah. Memandangkan jalan amat sesak ketika itu, bas tidak berhenti, tetapi melalui masjid ini supaya jemaah dapat melihat dengan lebih dekat..

perkarangan sebelah kanan masjid

menara masjid dan 2 buah kubah yang berlainan arah..


ya..inilah Masjid Qiblatain atau masjid 2 kiblat. 1 menghala Masjid Al-Aqsa atau Baitulmuqaddis(Jerusalem yakni kiblat pertama umat Islam) dan 1 lagi menghala Baitullah(Kaabah di Mekah)..

Menurut sejarah, ketika Rasullulah SAW sedang bersolat zohor,turunnya wahyu meminta Rasulullah mengalihkan kiblat ke Mekah, dan mulai saat itulah, kiblat kita adalah Baitullah(Kaabah). Untuk mudah memahaminya, aku pinjam gambar dari google untuk korang..

Bas hanya melalui dan tidak berhenti..agak kecewa disitu..dan meneruskan perjalanan balik ke Madinah..

Tiba di Madinah sudah hampir masuk waktu Zohor..aku dan emak terus ke masjid untuk bersolat dan membaca Al-Quran yang masih berbaki beberapa helai untuk khatam..


dan catatan terakhir akan bersambung esok...

1 ulasan:

  1. seronoknya rasa dapat sampai sana kan, sangat2 berniat untuk sampai di sana jugak :)

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...