Sabtu, 16 November 2013

UMRAH HAMBA ALLAH - PART 15

Assalamualaikum..

Masih lagi di Bukit Uhud.


Bukit kecil ini terletak di hadapan Bukit Uhud temapt dimana Rasulullah menempatkan pemanah-pemanah Islam



Amaran: dilarang berdoa menghadapkan muka ke arah perkuburan. Jika ingin berdoa, belakangkan perkuburan kerana Kiblat adalah dari arah bertentangan. Pun begitu masih ada yang berdoa menghadap perkuburan

Cermin penghadang ini memang kabur..maka kabur jugalah gambar yang aku ambil ni.


Selesai berdoa dipimpin mutawif, matahari sudah meninggi walaupun baru pukul 10 pagi. Suka aku kongsikan di sini, jika sesiapa yang ingin membeli buah zuriat yang sangat popular untuk tujuan perubatan, boleh beli di sini dan harganya sangat murah dan banyak di jual.

Banyak tempat aku dah pergi, tapi di sinilah paling banyak dijual . Disekitar kawasan Uhud ni memang ramai peniaga. Maka belilah di sini. Dan aku amat hairan kenapa ada pihak yang mengambil kesempatan dan sanggup menjual kembali buah zuriat itu dengan harga berpuluh kali ganda (pernah aku jumpa RM20 untuk 1 biji) sedangakan di sini, 1 bungkus (lebih kurnag 10 biji) harganya dalam 5-10Riyal (aku dah lupa, tapi sekitar itulah harganya)

Kepada sesiapa yang berhajat untuk mendapatkan buah zuriat itu, kirimlah pada sesiapa yang nak pergi umrah..dan pesanlah kepada mereka, beli di Bukit Uhud..ini pesan aku.


Perjalanan ziarah diteruskan lagi ke ladang kurma..

tiba-tiba nampak KFC..

Tiba di ladang kurma ketika jam menjengah 11pagi..panas membahang seperti pukul 1..

Ini bukan pokok kelapa sawit ye..inilah pokok kurma


Ketika tiba, pokok inisedang berbuah dan masih bukan musim menuai. Menurut maklumat yang aku dapat, pokok kurma hanya boleh dituai buahnya dimusim panas yakni bulan puasa. Dan bulan puasa adalah musim paling panas di Mekah dan Madinah. Sebab tu kurma banyak ketika bulan puasa.

Entri bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...