Jumaat, 15 November 2013

UMRAH HAMBA ALLAH - PART 14

Day 9 - 27 Mei

Hari ini aktiviti ziarah atau dalam kata lain, jalan-jalan .. Bermula lebih kurang jam 8pagi selepas sarapan.

dari hadapan hotel di Madinah..dekat aje dengan Masjid Nabawi.


Perkuburan Baqi' (di sebut BA-KIAQ). Di sinilah jemaah haji dan umrah dikebumikan sekiranya meninggal di Madinah


Madinah lebih subur dari Mekah..serata jalan boleh nampak pokok kurma. 

Perjalanan diteruskan ke Masjid Quba. Jemaah awal-awal lagi dinasihatkan supaya mengambil wuduk di hotel dan menjaga agar tidak batak wuduk memandangkan semua jemaah hendaklah merebut peluang untuk bersolat sunat 1 rakaat dan sunat dhuha di masjid ini

Masjid ini adalah masjid pertama yang dibina oleh Rasullullah SAW di Madinah pada tahun 1 Hijrah bersamaan 622 Masihi.Fadilat bersolat di masjid ini bersamaan sekali mengerjakan Umrah.




Alhamdulillah aku dan emak berpeluang bersolat didalam masjid ini dengan mudah walaupun jemaah ramai. Selesai solat terus keluar kerana memberi peluang kepada jemaah lain.

Di sekitar masjid ini juga terdapat kedai-kedai menjual kurma, kekacang, coklat dan sebagainya. Aku sarankan kepada sesiapa yang ingin membeli ole-ole (makanan) eloklah beli di sini. Harganya biasa-biasa sahaja tapi banyak pilihan.

Perjalanan di teruskan ke Jabal Uhud (Bukit Uhud) tempat dimana berlakunya perang Uhud iaitu perang ke 2 berlaku dalam sejarah Islam. Berlaku pada tahun ke-3 Hijrah antara tentera Islam dan Musyrikin Quraisy.


Banjaran Bukit Uhud

Kawasan yang berpagar dan berpapan tanda biru itu adalah perkuburan 70 syuhada Uhud termasuklah bapa saudara Rasullullah yang terkorban iaitu Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib.

Menurut cerita lagi, semua syuhada dikebumikan dengan lengkap berbaju perang. Kisah perang Uhud ni mengajar kita agar jangan melanggar perintah Allah, jangan tamakkan harta..bagi yang tidak tahu kisah Uhud, silalah google sebab aku tak pandai bercerita.

Bersambung...

2 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...