Khamis, 30 Jun 2011

MISI MENCARI SALASILAH - PART 2

Assalamualaikum...

Sambungan...menurut cerita yang aku dengar, arwah moyang aku (aku panggil dia nenek) datang ke Tanah Melayu masa dia masih bayi kerana bapa nenek melarikan diri dari Pulau Laut kerana berlaku peperangan. Jadi bila aku mula menjejak menggunakan internet, memang betul berlaku perang dengan Belanda.

Nenek aku namanya Khalijah Binti Johari. Dengan info yang tak seberapa, aku dah jumpa maklumat salasilah yang aku rasa aku tak mampu jejak dalam masa terdekat.  Terlalu banyak pecahan. Masalahnya sekarang , mak long aku tak tau nama bapa kepada bapa nenek..( Johari Bin ??? ) Aku rasa kalau aku dapat nama  tu, insya Allah, kemungkinan besar aku boleh menjejak keturunannya berdasarkan salasilah yang aku jumpa tu.

So, inilah salasilah yang aku jumpa dari http://en.rodovid.org/wk/Special:Tree/77005


Salasilah ni teramatlah besarnya. Setiap dari nama di salasilah tu ada link untuk ke salasilah keturunannya masing-masing. So aku rasa, tak mungkin aku dapat rungkai dalam masa terdekat (tu la dulu masa sekolah tak suka subjek sejarah!! ). Tapi aku akan cuba sedaya upaya mencari dan mengkaji salahsilah itu satu persatu, barulah aku jumpa keturunan asal (bapa kepada bapa nenek). Bila aku dah jumpa "kepala", barulah mudah aku jumpa "ekor" nya.

Bukan aku mencari kerana sebidang tanah yang aku pun tak hingin, tapi aku mencari sesuatu yang perlu aku selesaikan sementara aku masih hidup.

Bersambung...

6 ulasan:

  1. wahh,,xpe kak,,step by step,,insyaAllah berhasil,,gud luck!:)

    BalasPadam
  2. haah... zie_ira.. rasa cm nak pengsan bila tengok table salasilah tu..tenggelam punca.ramai benor anak beranak dia..pening.. hahhah

    BalasPadam
  3. em,,akak...sy pn keturunan banjar jugak...:)

    BalasPadam
  4. erna..ye ke?heheheh..agak2nya tok nenek kita sekapal tu..hahahah.kalau erna masih ada tok dan wan or moyang, cuba tanya diorang betul ke diorang ni asal dari mana. cuma ada 3 tempat je, banjarmasin, pulau laut dan acheh..dan kawasan2 sekitarnya.

    BalasPadam
  5. okeyh,,nt kite tnye k....:)
    tp penah dgr aritu abah kate asal dr banjarmasin, tp x sure la...

    BalasPadam
  6. eheheh..tanya jgn tak tanya..ntah2 erna ni cicit ciut salasilah tu jugak.hahahha

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...