Rabu, 8 Jun 2011

Kong-Si, RM8Juta dan Farid Kamil

Assalamualaikum..

Dah boring cerita pasal manik. Jom kita cerita pasal movie. Hmm..KONG-SI..Ada yang bagi respon positif dan ada yang bagi respon negatif. So aku berlaku adil untuk kedua-duanya..

Aku dah berkesempatan menonton Kong-Si pada hari pertama tayangan. Aku menonton dengan penuh konsentret..tiap satu aku perhatikan dengan teliti. Bermula dengan watak Tumulak. Pada sesiapa yang terlepas 5 minit awal tayangan memang takkan faham motif cerita ni.

So aku yang tak berkelip mata, memang boleh faham apa plot cerita ini sebenarnya. Di sini beberapa pujian dan kritikan yang aku boleh bagi..


1. Pelakonnya yang memang pandai berlakon dan lakonan yang amat berkesan terutama Shaheizy Sam dan Azat Jasmin. Pada aku lakonan 2 orang ni memang tip top. Tapi aku kecewa dengan lakonan Putri Mardiana dan yang pada aku biasa-biasa aje. Begitu jugak dengan Fizo. Aku mengharapkan sesuatu yang lebih lagi dari tu. Watak Yana sebagai Insp.Lola ok cuma macam ada sedikit yang tak kena. Yana pelakon yang bagus, tapi ntah apa yang membuatkan aku nampak watak dia kali ni kurang terkesan di hati. Apapun, aku suka lakonan Yana dalam drama Siti Kelembai!

2. Jalan cerita yang menarik. Komedi yang bersahaja memang menggamatkan panggung. Pelakon extra yang terlibat dalam membuat lawak juga nampak natural. Cuma kesinambungan antara babak tu kalau budak2 tengok memang sukar difahami.

3. Babak pertarungan yang sinonim dengan filem arahan Farid Kamil (menghumban lawan ke atas meja). Pada aku ok je, tapi kalau boleh dapat direkakan aksi yang lebih ganas sikit tapi tak melampau sangat. Cuma aku terkilan bab Tumulak menikam mati adik Man Jawa..gaya hayunan amat ngeri, tapi orang yang ditikam langsung tak berdarah..clear je..tapi babak Azat (Mikail) terpotong jari sendiri nampak real dengan darah yang memancut.*tumbs up!*

4. Babak kejar mengejar kereta polis dan kereta Tumulak..kereta Waja polis hancur diranapkan kerana merempuh kereta Tumulak, sedangkan kereta Evo hanya tunggu dan lihat tak bergerak..(mungkin sayang kereta mahal tu dan kalau rosak kos nak ganti tu boleh buat  1 drama heheh), apapun aku tabik dengan aksi drift yang best cuma kesan tayar di atas jalan yang "belum" dilalui kereta sudah jelas dan terang kelihatannya..(nampak macam dah berpuluh kali aksi yang sama dibuat....)

5. Makeup dan kesan khas..Sebelum ni aku perasan di leher Azat ada tatu . Besar tatu tu. Tapi bila babak Azat bawak emak dia ,masa tu Pak Maliki sampai depan balai polis, aku tengok tatu di leher Azat tu dah tak ada. So pada manusia yang detail macam aku, memang aku alert benda-benda kecil camni.

6. Watak Bront Palarae sebagai Kimpedu cukup berkesan walaupun hanya beberapa shoot saja. Cuma aku agak memikir..kenapa di awal babak (masa Tumulak baru belajar tomoi dengan Sarifudin(Fizo)..) aku tengok Kimpedu elok jer jalan. Tiba-tiba bila dah nak serah tugas untuk datang ke Malaysia (dalam kuil Budha) dia dah duduk atas wheelchair..tertanya-tanya jugak kenapa..Apapun aku salute dengan Bront, dengan hanya mimik muka dan cara bercakap, watak yang dibawa memang menjadi.

So apa jua komen yang diberi, sebagai kawan aku mengucapkan tahniah kepada Farid Kamil kerana mampu menghasilkan sesuatu yang mampu dikenang sepanjang hayatnya iaitu kutipan pada hari pertama mencecah RM1 juta..belum pernah ada lagi filem melayu yang dapat kutipan macam tu.

Di ambil dari web Finas...

Dan untuk hari-hari terakhir tayangan , kutipan telah mencecah RM8juta. Filem ni , walaupun filem aksi tapi mampu me"release"kan tekanan sebab adanya adegan lucu yang spontan dan selamba.

Cuma aku harapkan, apa yang kurang dapat diperbetulakan  untuk filem Pe3 yang akan datang. Belajar dari kesilapan . Itu yang penting. Pujian harus diberikan kepada pelakon yang berjaya menghidupkan filem ini. Aku faham, sebagai kawan aku tak harus memberi komen yang 100% bagus kepada karya Farid Kamil hanya kerana aku kawan dan kerana nak jaga hati kawan. Tapi aku bagi komen yang adil agar dia dapat memberikan sesuatu yang lebih baik di masa akan datang.

Pada Farid Kamil, tahniah dariku. Cuba lagi untuk filem2 akan datang. Overall, aku bagi 4bintang dari 5 bintang. Aku suka dan terhibur dengan cerita ini. Pada mereka2 yang tak suka, atau pandai komplen saja, buat penat ajelah komplen2 tu.. RM8juta dah kutipannya. Jangan jeles la ye..ok.aku beransur dulu.. Arios!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...