Jumaat, 5 April 2019

AYAM MENĒRAP BLACK PEPPER SAUCE

Assalamualaikum

Ini resepi pemalas, yang tak kotorkan dapur. Bukan ayam golek..malas aku nak golek-golek ..buang masa.. aku letak je ayam tu menērap telangkup atas dulang..tak perap pun..

Bahan-bahan;
1labu bawang besar
5ulas bawang putih
2inci halia
**blender dengan sedikit air

1 ekor ayam saiz sedang
3camca sos lada hitam
2camca sos tiram
2camca kicap manis
2 sudu teh serbuk cukup rasa
Mix herb
Oregano
Paprika
Serbuk lada hitam
3 camca gula
** ni anggaran je..sebenarnya aku buat main campak-campak baling takde sukatan pun.

Cara-cara;
Gaul semua bahan kisar dengan segala sos bagai, renjis serbuk paprika, oregano dan mixherb, masukkan gula. Balik-balikkan ayam, sumbat kuah dalam badan ayam. Aku tak perap pun..malas dan tak ada masa. Masukkan dalam preasure cooker dalam 15minit, dan keluarkan,masukkan dalam oven 30minit suhu 200°c api atas bawah. Kalau tak ada preasure cooker, masuk terus dalam oven, api 200°c selama 55-60minit. Dalam 20minit sekali,siram kuah atas ayam. Lebihan kuah tadi letak dalam periuk dan tambahkan air bancuhan 2camca tepung jagung, kacau sampai pekat.


Hidangkan dengan kuah blackpepper tadi atau air asam ..cencaluk pun layan..tengoklah kejadian ayam aku..mujur sedap 🤣🤣🤣

2 ulasan:

  1. Heheee.... walaupun resepi pemalas, hasilnya tetap menunjukkan olahan tangan yang rajin.

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...