Selasa, 30 April 2013

AKU MC GYVER!

Assalamualaikum..

Ntah apa-apa tajuk..
Mungkin korang pernah dengar singkatan D.I.Y iaitu Do It Yourselves..iaitu orang suruh kita buat sesuatu sendiri.. tapi aku ni lain pulak.. aku gunakan D.I.M.. iaitu Do It Myself..

Bila D.I.M..aku dah rasa aku dah jadi Mc Gyver..hero drama bersiri tahun 80an..(sapa umur sebaya aku tau lah kisah tu..kisah seorang lelaki yang boleh buat apa saja dan settlekan pelbagai masalah dengan hanya menggunakan beberapa alatan yang ada depan mata)





Hehe..ayat pening, camni ha...kisahnya. Baru-baru ni tombol pintu rumah aku rosak. So kalau nak upah tukang..paling tidak kena siap le RM tu.. last-last aku ambik keputusan nak cuba tukar sendiri.

Ingatkan susah. Rupanya senang aje. Tapi yang jadi susah kalau peralatan tak cukup. Macam aku..yelah..mana nak ada alat-alat tu semua. Jadi aku terpaksa gunakan apa yang ada. Kat rumah aku cuma ada skrew driver (kepala philips) dan pisau lipat aje.
Kira agak mencabar la..

Maka berbekalkan kertas cara pemasangan yang ada dalam pek tombol yang aku baru beli tu. (buat-buat paham ajelah walaupun kertas tu tulis bahasa cina).bermulalah D.I.M aku.. tanpa bantuan sesiapa..



Pic 1: Itu tombol yang rosak
Pic 2: Proses tanggalkan tombol rosak
Pic 3: Berjaya tanggalkan
Pic 4: Masukkan tombol baru yang sebelah luar dulu
Pic 5: Masukkan badan tombol sebelah dalam..pusing-pusing sikit bagi dia sangkut dangan tombol luar
Pic 6: Kuncikan sebelah dalam
Pic 7: Masukkan kepala tombol dalam.. DONE!!  SUCCESS!!!

Kan ..senang aje kan..aku ambik masa setengah jam aje nak godek-godek benda ni..Dah selamat duit aku nak upah tukang..So korang kalau nak tukar tombol..panggil aje aku ye..hihi

Adeus!!!


4 ulasan:

  1. hihihi..oklah tu blh buat sendiri..

    BalasPadam
  2. uiks....terrornye...rietta mmg xreti...bukan xbleh psang...bleh jer rietta psg...pastu kang xleh kunci...sebab psanganya xbetul...hehehe

    BalasPadam
  3. senang je ye. hehhe
    nisah perlukan apek tukang pintu yg betulkan.
    huhu melayang duit rm100 hehe

    BalasPadam
  4. wahh...mcgyver dah jadik makcik gyver hu..hu...hu....
    terer ghupenye cik pen biru nih :p

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...