Isnin, 18 Julai 2011

RUMAH KECILKU

Assalamualaikum...

Tak de idea nak menulis. Cumanye nak citer pasal rumah yang baru 1 tahun 6bulan aku duduk ni. Hajat di hati nak renovate sikitlah. Aku dah tanya beberapa tukang..at last dapat jugak tukang yang bagi quotation yang aku rasa aku mampu. Alang-alang nak buat, aku buat je depan dan dapur rumah, siap dengan tembok (tembok ni kes jiran mangkuk aku yang sesedap hati sidai baju kat pagar aku haritu, sebelum dia ceroboh lagi pagar aku, baik aku tembokkan terus. Padan muka dia ! )

Saja jer tergerak hati nak tambah apa yang patut. Maklumla rumah pun kecik. Kalau dapat conner lot haritu, tau la apa aku nak buat. Disebabkan tanah yang sekangkang monyet tu, terpaksalah aku buat setakat yang mampu jer.

Ni rupa rumah aku sekarang...tapi gambar ni aku ambik masa aku belum masuk lagi. Sekarang kat porch kereta tu aku dah tambah awning..

 Ini dari tingkap bilik..masa ni pun aku belum masuk lagi rumah ni..sekarang tanah tu dah aku tanam rumput karpet untuk aku pukul bola golf bila boring..*buwek..

Yang ni plak tanah sekangkang monyet di belakang rumah. Buat semak je. Pasni semua ni akan jadi separuh dari dapur..pagar ni lah yang jiran mangkuk hayun aku tu sidai baju dia.

 Yang ni pun gambar belakang rumah dkat yard yang bakal jadi dapur tak lama lagi.

 Ni kat dapur. Gambar terbaru aku tak snap pun sebab kamera kebisan betri..charger pulak hilang..ni ghupe masa aku mula-mula pindah masuk. Dapur ni aku nak pecah bagi luas sikit.



Ni living aku. Masa ni aku tak masuk lagi,tu yang berdebu tu. Nanti living aku akan panjang lagi 10kaki dan porch kereta akan jadi pendek, ngam2 untuk Cik Ah aku.

Ni ghupa living aku pada malam pertama aku pindah. Curtain pun tak psang lagi..sempit kan? Pasni luas la sikit.

Apa-apa pun insya Allah aku harap rumah aku siap di renovate sebelum raya. Sebab raya aku balik kampung. Kalau rumah aku tak siap cmne aku nak balik. Takkan aku nak biar rumah aku ternganga takde pintu..Penyamun lak banyak..huhuhu.

Ok lah nanti bila dah siap sepenuhnya aku upload lagi gambar. Mana la tau kot2 ada yang nak buat contoh bila nak renovate rumah sendiri nanti..ok. Sampai jumpa lagi. Arios!!!

6 ulasan:

  1. wah nak renovate sebelum puasa.? hati2 my mom dulu renovate masa sebelum nak pergi travel. alih2 tak boleh siap.. sampai terpaksa upah orang jaga rumah.. kena bagi ample time kat dorang..kadang2 bagi extra time dalam 1 bulan baru leh tarik napas lega.. nice home sweet home

    BalasPadam
  2. ye ker..heheheh..takut gak dengar tu..dia jnji sebelum raya..x tau la apa nak jadi..heheheh

    BalasPadam
  3. cantik umah,kat mana ni? saya pun tgh mencarik jugak..kat depan tu tanam la pokok,buat mcm taman skit..hehehe..terover plak...sowi

    BalasPadam
  4. Mek jangok,sy bli kt kepala batas jitra.

    BalasPadam
  5. mmg sy tgh mencari idea kt blogger kawan2...mcm mana nk settle masalah berjiran ni...sama macm saya antara org terawal (2) yg pindah..tp thn ni jiran umah sebelah baru je dibeli orang...selalu sy doakan yg terbaik agar sebelah dinding baik lah orangnya...tapi, sama juga ngan awak, x terkata rasenya...buat rumah x mintak izin sebelah...jadi deia naik batu sempadan dia je..kalo nak kongsi biasa bata pasang tengah2x...ni tidak..dia buat belah dia je...kalo nak kongsi kami pon x de masalah. Masalahnya sekarang ni dia langsung x nak kenal jiran2x sekeliling...tau lah dia dari kampung...tp sebelum beli perumahan tu kena belajar sikit la adat berjiran....kan...hmmm, masalah awning pulak, bila dia buat awning,guteer asal x dibuang jadi bila hujan, air nya x kemana...bertakung jer...hati geram, sy pon tunggu tuan rumah datang...bg taw dia elok2...bolehnya dia kata, x de pape...mmg la koz skarang ni musim panas...bila ujan x plak dia nak datang tengok....banjir rumah...x guna pasang awning....agak2 jiran mcm ni melampau tak?....

    BalasPadam
  6. mmg sy tgh mencari idea kt blogger kawan2...mcm mana nk settle masalah berjiran ni...sama macm saya antara org terawal (2) yg pindah..tp thn ni jiran umah sebelah baru je dibeli orang...selalu sy doakan yg terbaik agar sebelah dinding baik lah orangnya...tapi, sama juga ngan awak, x terkata rasenya...buat rumah x mintak izin sebelah...jadi deia naik batu sempadan dia je..kalo nak kongsi biasa bata pasang tengah2x...ni tidak..dia buat belah dia je...kalo nak kongsi kami pon x de masalah. Masalahnya sekarang ni dia langsung x nak kenal jiran2x sekeliling...tau lah dia dari kampung...tp sebelum beli perumahan tu kena belajar sikit la adat berjiran....kan...hmmm, masalah awning pulak, bila dia buat awning,guteer asal x dibuang jadi bila hujan, air nya x kemana...bertakung jer...hati geram, sy pon tunggu tuan rumah datang...bg taw dia elok2...bolehnya dia kata, x de pape...mmg la koz skarang ni musim panas...bila ujan x plak dia nak datang tengok....banjir rumah...x guna pasang awning....agak2 jiran mcm ni melampau tak?....

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...