Ahad, 22 Disember 2019

KWSP.. PERLUKAH SAMPAI MACAMNI?

Assalamualaikum

Perkongsian luahan hati seorang rakyat yang terkilan dengan perkhidmatan KWSP yang secara peribadinya aku fikir ianya sangat zalim dan kejam. 

Ikuti catatan ini..



Link asal KLIK SINI





Sumpah aku sedih tengok gambar ni

Komplen dah dibuat..ntah la diorang layan ke tidak..atau sekadar melepas batok ditangga.

#throwback
Slogan KWSP : Sedia Membantu Anda πŸ€”

Terfikir sejenak saya, betul ke slogan tu... atau sekadar membantu bagi pencarum yg sehat... klu yg dh sakit & bedded sila bantu diri anda sendiri 😬

Saya n abg saya ada membuat pertanyaan di kaunter pertanyaan kwsp JB. kakak kami seorang pesakit cancer mmg bed ridden...beliau berusia 56 tahun dan ingin mengeluarkan kesemua balance yg ada di akaun 1... x byk pun... x smpi 10k... so kami meminta jasa baik pihak pengawai kwsp membuat lawatan ke rmh untuk mendapatkan cop jari secara manual & pengesahan diri pencarum.

Jawapan beliau agak menyedihkan..πŸ˜₯ beliau kata tidak boleh... pencarum mesti hadirkan diri jgk di pejabat untuk pengesahan cop jari mengunakan mesin mereka, x kesahlah nk dtng naik ambulance & mengunakan stretcher pun blh janji dtng. Allahuakbar... klu kita tgk pun keadaan di pejabat KWSP JB tu mmg xde pun disediakan kemudahan seperti ruangan parking ambulance atau ruangan untuk pesakit yg hilang upaya untuk berada di situ... yg ada hnya untuk OKU (orng kurang upaya) bkn hilang upaya πŸ˜”

Yg menyedihkan lagi, ambulance yg kami sewa diarah oleh security mereka ke belakang bangunan dgn alasan x nk menganggu di depan bangunan 🀦🏻‍♀️ berpusing2 driver ambulance dan ditanya plk kami “lama tak”? Mcm manalah kami nk jawab... soalan ni agak “tough” πŸ’†πŸ»‍♀️

Akhir sekali ada lah seorang pengawai yg dtng untuk menguruskan bab ambulance & mengarahkan MA untuk tolak stretcher masuk ke kaunter. Allahuakbar... sedih tgk kakak saya yg mmg sudah tidak ada daya upaya mengangkat tangannya tu terus menjadi tontonan orng ramai di situ. 😭 yg menyedihkan saya lagi, salah seorang pengawai kata... sebenarnya blh mengunakan cara cop jari manually cuba lambat 😭 knplah x inform kami pd mula2 kami buat pertanyaan... kami x kesah pun lambat janji kakak kami x perlu ke sana 😭

Soalan saya pd pengawai KWSP yg berada di kaunter Puan, Pihak pengurusan tak aware ke keselamatan pekerja2 di dlm bangunan ni... puan bayangkan klu yg dtng ni pesakit yg mempunyai penyakit berjangkit...tidakkah membahayakan anda semua πŸ˜” 

Feedback saya ttg perkhidmatan KWSP ialah... tlnglah “review” balik SOP ( Standard operating procedures) syarikat anda πŸ˜’ kita hidup di negara yg dikategorikan sbgi negara yg agak maju & demokrasi... ubahlah cara kita berfikir... think out of box... and pls do something on this. 

Saya Bangga menjadi Rakyat Malaysia πŸ‡²πŸ‡Ύ dan bukan sahaja menjadi negara yg maju tapi pemikiran pun perlu maju kehadapan!!!

Bukan niat utk mencari kesalahan tapi cuma perlu untuk perubahan bagi kemudahan kami sebagai pencarum di masa akan datang.

#sampaiskrngpihakkwspxderespondsaya
#semogatiadalagiygmengalaminasibygsama

*****
Allahu..sedihnya aku baca. Belum lagi mengalami perkara sebegini. Kenapa SOP bodoh dan bangang ini masih digunapakai walaupun negara dah menjengah masuk 2020. 

Aku harap KWSP ubahlah SOP bahalol ni. Buatnya pesakit tu tiba-tiba meninggal kerana kesakitan akibat terpaksa melutut di pejabat KWSP tu semata-mata untuk keluarkan duit titik peluhnya sendiri..apa korang nak jawab???

Yang aku bengang..bila bab caruman terlewat sikit walaupun gaji dibayar melalui payroll tak kiralah payroll swasta atau kerajaan, bukan main laju dia hantar notis siap denda faedah dah caj. Tapi bab kemanusian kau di mana wahai KWSP? Di longkang ke?? 

Geram bercampur sedih dengan kejadian seperti ini.  Tiada istilah yang sesuai untuk aku bagi kepada pihak dan pekerja KWSP yang tak ada otak ni melainkan kurang ajar!

2 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...