Jumaat, 25 Oktober 2013

UMRAH HAMBA ALLAH - PART 3

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..telah selesai Umrah pertama untuk pertama kalinya..

Aku berjalan balik ke hotel..sempat lagi singgah beli aiskrim yang khabarnya sedap sangat tu.. lalu aku pun beli untuk aku dan mak aku..dan untuk abah aku , aku belikan jus mangga yang memang pure gile ..


Balik ke hotel, sarapan dan tidur sebentar. Aku duduk sebilik dengan 2 orang lagi jemaah. Dan Alhamdulillah, mereka berdua sangat baik dan ramah..rasa macam saudara mara yang dah lama kenal.

Aktiviti hari ni adalah bebas. Lepas makan tengahari, kira-kira jam 12 tengahari, aku berjalan ke masjid dengan mak. Cuaca dan suhu yang panas bukanlah halangan. Jika dapat aku gambarkan pada korang semua, di sana bukanlah suhu jadi ujian, tapi sifat manusia yang datang dari pelbagai negara. Ada yang suka-suka hati langkah kepala kita yang sedang bersujud. Ada yang, berebut-rebut nak duduk di saf depan walaupun kita sudah berada di hadapan..sujud berlaga punggung !..sabar ajelah.

Suasana dalam Masjidil Haram .. di tingkat basement, sangat sejuk dengan air-cond..di aras biasa, suhu sederhana, tapi di tingkat atas agak panas memandangkan ianya adalah ruangan yang terbuka.

Tiap kali selesai solat fardu, belum pernah tidak ada solat jenazah. Ya Allah..bertapa beruntungnya mereka yang meninggal di sini..di solatkan olah ratusan ribu manusia.. Pengurusan jenazah yang sangat pantas. Sepanjang aku berada di sini, jumlah jenazah yang paling ramai adalah 7 orang. Itupun aku nampak sendiri, jenazah diusung keluar seorang demi seorang dari dari masjid, ketika itu aku berada di satu-satunya eskelator di Masjidil Haram.
*****

Day 3 - 18 Mei 2013

Hari ni juga aktiviti bebas. Seawal jam 3.30 pagi kami berjalan ke masjid untuk solat Subuh. Kali ini , selesai solat Subuh, aku dan mak tidak balik ke hotel. Kami menunggu di masjid sambil buat apa yang patut.. Kira-kira dalam pukul 9.30, aku bawa mak buat tawaf sunat.. syukur Alhamdulillah, orang tidak berapa ramai dan aku berjaya bawa mak hampir ke Kaabah dan memegang Kaabah serta Rukun Yamani..pun begitu untuk menghampiri Hajarul Aswad, agak susah memandangkan ada sindiket warga Indon yang mencari rezeki secara haram.

Apa yang haram? Ini ceritanya. Akan ada beberapa orang daripada mereka akan menghampiri mangsa dan menawarkan pertolongan untuk membawa mangsa mencium Hajarul Aswad. Di sekitar Hajarul Aswad akan dipenuhi oleh 4-5 orang lagi yang bertindak sebagai "orang ramai" bagi menyukarkan jemaah menghampiri Hajarul Aswad. Bila ada mangsa, maka si pembawa tadi akan bawa mangsa ke Hajarul Aswad dan "orang ramai" tadi akan beri laluan.. jangan ingat itu pertolongan percuma..sekurang-kurangnya mangsa akan di pow sehingga ribuan ringgit. Jahat kan?

dongak kesiling masjid..subhanallah...pemandangan yang tak boleh dilupakan

setiap waktu

Aku juga pernah ditarik untuk "ditolong" ketika aku sedang bertawaf dan hanya 1 perkataan yang keluar dari mulut aku pada mereka iaitu "HARAM"..pun begitu pemangsa beriya-iya katakan itu tidak haram kerana dia ingin tolong..mujurlah aku di depan Kaabah..kalau tak memang ada yang kena pelempang..sabar ajelah...Ujian Allah.

Masya Allah, di hadapan Kaabah dalam rumah Allah pun ada juga bangsa yang meraih keuntungan diatas sesuatu yang bukan hak. Patutlah negara mereka di bala kan Allah dengan pelbagai bencana. nauzubillah..

Itu sahaja cerita hari ni..insya Allah bersambung nanti..


6 ulasan:

  1. SubhanAllah... kita berada di sana pada tarikh yang lebihkurang sama rupa-rupanya...

    Kakcik di sana pada 9 - 21/05/2013

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahuakbar..sy x tahu k.cik pun akan kesana..mungkin kita berselisih di jalan..atau mungkin kita berlanggar bahu..tapi kita tak kenal kan k.cik?..apapun itulah yang Allah aturkan untuk kita :)

      Padam
  2. Seronok baca cerita orang yg dah sampai ke sana. Entah bila agaknya saya dapat jadi tetamu Allah.. Allahuakbar

    BalasPadam
  3. tmpt baik mcm tu pon ada org yg masih amik kesempatan...err cm ne bleh tahu yg buat tu org indon?

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...