Sabtu, 21 November 2020

BARIATRIC INFO : STEP BY STEP

 Assalamualaikum

Baru-baru ni, aku ada terbaca di group Bariatrik, ada yang bertanya apalah ye step-step atau prosedur untuk menjalani pembedahan ni? So, hari ini ada kelapangan sikit, dan aku akan berkongsi info. Sebelum ni pun aku dah berkongsi panjang lebar pengalaman aku. Kalau nak baca penuh..klik aje tab kanan blog ni yang aku tulis MY BARIATRIC JOURNEY


Credit to : google and owner


Untuk entri ni aku ringkaskan bagi mudah korang nak faham. Aku bahagikan kepada 5 fasa;


FASA PERTAMA -STEP MULA:

1.SURAT RUJUKAN : pergilah kemana-mana hospital/klinik kerajaan, ceritalah dengan doktor,masalah yang korang hadapi dan mintak doktor buat surat rujukan atau cadangan untuk korang buat bariatrik bagi merawati masalah kesihatan korang. Masa ni korang boleh minta doktor tuliskan nama hospital yang korang nak pergi.

2.TARIKH TEMUJANJI : bila dah dapat surat, korang telefonlah hospital mana yang korang nak pergi, dan bagitahu korang dah dapat surat rujukan. Nanti diorang akan bagi tarikh temujanji pertama. 

Disini..aku nak bagi tips. Tips untuk mempercepatkan tarikh pembedahan. Kalau korang mampu dan ada modal sendiri, korang pergilah ke hospital swasta dan buatlah 4 test saringan utama iaitu: blood test, ultrasound, scope, sleep test.
Korang boleh bagitau,test ni untuk buat bariatrik. So taulah diorang apa nak buat. Kalau korang tak mampu, tunggulah jumpa doktor pada tarikh temujanji.


FASA KE-2-TEMUJANJI DAN TEST :

1.TEMUJANJI PERTAMA : Hadirlah temujanji pertama. Disini nanti korang akan diberi surat rujukan untuk buat 4 test saringan utama. Kalau korang datang dari jauh, minta kat doktor untuk buat di hospital yang terdekat dengan korang. Kalau korang nak buat disitu juga, pun boleh. Ikut mana yang korang rasa mudah. Dan kalau korang dah ada result 4 test (seperti tips yang aku bagi kat atas tu) korang tunjukkan sajalah kat doktor. Biasanya dia akan terima dan dia akan aturkan temujanji untuk pakar bius pula. Jika tidak.. maka korang kena selesaikan 4 test saringan tu dulu.

2.JUMPA PAKAR BIUS : bila semua 4 test saringan dah ok, doktor akan bagi tarikh untuk jumpa pakar bius. Bacaan ECG atau jantung akan diambil. Kalau semua ok, biasanya korang akan dapat tarikh temujanji baru untuk bincang tarikh pembedahan. 

3.TARIKH DAN PERSEDIAAN PEMBEDAHAN : untuk part ni, korang akan jumpa doktor untuk bincang tarikh. Bagi penjawat awam, sediakan Borang Perubatan 1/09 untuk doktor isi dan tandatangan. Bab tarikh, terpulang kepada doktor bila dia nak bagi..masa itu juga atau dia akan call kemudian. Dan korang balik dan uruskan apa yang patut..kalau bukan penjawat awam, masa inilah korang kena sediakan bayaran.


FASA KE-3 -PRA PEMBEDAHAN:

1.FINAL TEST : untuk final test, korang kena buat 2 lagi ujian sebelum pembedahan iaitu chest x-ray dan blood test. Pengalaman aku pulak..ditengah musim Covid..aku kena buat swab. Malang sungguh!

2.MENTAL SUPPORT :sebelum pembedahan, biasanya dietitian akan bagi panduan samada secara berjumpa atau melalui telefon. Akan diberinya panduan sebelum dan dan selepas pembedahan.


FASA KE-4 -PEMBEDAHAN:

1.ADMITTED DAN PEMBEDAHAN : inilah part yang ditunggu-tunggu. Admit dan tunggulah perut korang dipotong..

2.FOLLOW UP PERTAMA : selepas discharge korang akan melalui follow up pertama. Masa ni agak kritikal sebab baru je lepas bedah. Pantang kena ikut.


FASA KE-5 -PASCA PEMBEDAHAN:

Inilah yang sedang aku lalui sekarang..so tak ada apa nak cerita lagi.boleh je terus baca blog aku ni. Dari segi anggaran masa yang tepat, aku tak dapat bagi sebab bergantung kepada situasi dan keadaan kesihatan korang serta keadaan semasa.

Sekian perkongsian aku..kata nak ringkaskan..tak ringkas jugak rupanya. Apapun..selamat berjuang untuk semua. Doakan kita sama-sama sihat dan terus istikhomah.. aaminn..

13 ulasan:

  1. Salam puan.
    Terima kasih utk perkongsian perjalanan bariatric puan. Sy berminat utk buat bariatric ni di hospital kerajaan. Sebagai penjawat awam, berapa bnyk kita perlu sediakan utk bariatric ini puan? Adakah semuanya percuma termasuklah kaunseling hingga pembedahan tu puan? Saya baca perkongsian puan, mungkin ada dinyatakan dan saya terlepas pandang.
    Terima kasih. 😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kos rm12500 boleh mohon dgn KKM.isi borg perubatan 1/09. Semua percuma.

      Padam
  2. salam puan..klu guna GL suami boleh kw??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.boleh untuk kemasukkan ke wad.tapi untuk alat pembedahan, saya tak pasti.kena mohon dengan KKM

      Padam
  3. ats alasan apa dibenarkan kita utk bt pemberahan ini ya.. risau dia suruh bt diet sendiri dlu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ada penyakit lain yg berpunca daripada obesiti seperti kencing manis, gerd,ketidaksuburan, slip dics dll

      Padam
  4. Assalammualaikum puan.. Boleh ke org awam seperti saya yg tidak bekerja kerajaan buat bariatic di hosp kerajaan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.boleh je.atas perbelanjaan sendiri. Kos antara 8-12k ikut jenis pembedahan

      Padam
  5. Puan, mcm mana nk bagitau hospital ya.. Susah betul diorang nak bagi.. Sedangkan saya ada gerd, batu karang, fatty liver dan anxiety.. Hari tu dah inform, diorang suruh buat sleep study dlu.. Tp tak confirm lagi buat bariatic atau tak...

    BalasPadam
  6. Puan, mcm mana nk bagitau hospital ya.. Susah betul diorang nak bagi.. Sedangkan saya ada gerd, batu karang, fatty liver dan anxiety.. Hari tu dah inform, diorang suruh buat sleep study dlu.. Tp tak confirm lagi buat bariatic atau tak...

    BalasPadam
  7. Kalau tiada apa2 penyakit cuma obesiti dgn berat 118kg boleh buat ke ya dengan hospital kerajaan?

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...