Rabu, 14 Oktober 2020

MY BARIATRIC JOURNEY : #25 PRE OPERATION

 Assalamualaikum.

Catatan perjalanan bariatrik yang panjang.. 

Setelah aku terima confirmation untuk tarikh operation, aku kena ke HKL untuk ambil darah, X-Ray dan ...swab Convid19 (lahanat punya virus..). Serius cakap..aku tak risau pasal operation..pasal bius..sebab aku dah pernah 3kali lalui situasi full bius. Yang paling aku risau,swab Convid.. bukan apa..sekarang ni,orang yang tak ada gejala pun silap-silap boleh positif..Nauzubillah himin zalik!

Aku mulakan perjalanan dari Kedah jam 7.45pagi, 12hb10. Tiba di KL sekitar jam 1.30..cari makan dan cari hotel. Malamnya Malaysia dikejutkan dengan PKPB untuk Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya..mujurlah kuatkuasa 14hb..ujian betul..jangan operation kena postpone sudahlaaaa..

13hb..jam 8pagi aku dah bergerak ke HKL, Kompleks Rawatan Harian. Macam biasalah..sebelum masuk bangunan,kena ambik suhu dan ditanda pelekat tarikh dibahu. Aku terus ke tingkat 1 dan beratur. Dalam setengah jam juga.. nurse yang bertugas panggil aku dan serah 2 surat.. untuk X-Ray dan untuk ambil darah.

Hari ini memang tak jumpa doktor..makna memang tak akan dapat apa-apa mc. So awal-awal aku dah apply cuti 3hari supaya tak menyusahkan orang di ofis. Dan disebabkan pengumuman PKPB ..aku tanya macam mana status operation..still proceed atau postpone..nurse kata..proceed..jangan risau.. yelah..macam mana aku tak risau. Nak masuk KL tak boleh..melainkan ada surat. Ha...barulah nurse bagi surat admit kat aku..katanya surat ni boleh jadi bukti kalau kena tahan roadblock nanti.

Inilah suratnya. 

Lepas di baginya surat ni..katanya petang ni datang semula untuk swab.. bermakna 1 harilah aku di HKL hari ni.

Aku turun kebawah untuk buat X-Ray.  Orang tak ramai sangat dan tak lama pun tunggu. 

Ada staf tunggu di pintu masuk..sangat membantu dan baik budibahasanya.

Aku dipanggil ke bilik 6 untuk X-Ray. Radiographer yang bertugas pun bagus. Lembut je bercakap. Senang hati rasa. Dalam 10minit siaplah..lambat sebab nak kena buka pakai baju. Filem X-Ray pulak diserahkan terus kepada patient..ingatkan diorang yang akan serah ke Klinik Pembedahan..mujur aku bawak beg uncang yang aku isi fail dan dokumen perubatan..so,aku masukkanlah dan usunglah ke Unit Patology untuk ambil darah.

Borang ni serah dikaunter untuk X-Ray

Borang untuk diserah dikaunter Unit Patology(Darah)

Berbaris panjang rupanya..Hampir sejam jugak,barulah selesai ambik darah..1tiub aje. Yang ambik darah pun pandai. Sekali cucuk je..maklumla..tangan dan lengan aku ni,susah nak jumpa urat. Penah 2kali cucuk baru jumpa..sakit mau tau laaa.. so dalam pukul 10.30 siaplah .. dan aku terpaksa menunggu hingga petang untuk part yang paling aku takut..swab convid!

Pukul 1.30petang aku kembali ke Klinik Pembedahan Am.. beratur dan tunjuk kad klinik..bagitau aje petang ni kena swab. So..masuk tunggu di dalam. Pukul 4.15 baru nama dipanggil..

Cerita pasal swab..aku sedia maklum ..saluran lubang hidung aku sempit. Kalau ikutkan masa aku pergi Hospital Ipoh,diorang minta aku guna CPAP...jumpa doktor ENT di Alor Setar. Tapi di HKL tak perlu. Itu tak apa..masalah sekarang..sakkkkitttt dowhh.. bila bilah swap dimasukkan ke lubang hidung kanan.. keriuk keremot lah muka aku.

Yang tukang ambik sample pun tak habis-habis minta maaf kat aku..dia tau aku sakit.. Dia minta maaflah..kalau aku sakit sebab dia kata dia nampak saluran hidung aku sangat sempit..dan dia ada tanya sama ada aku tidur berdengkur dan ada pernah jumpa doktor ENT tak.. aku mengakulah..dan cerita kat dia, dulu masa aku buat operation buang tonsil, doktor pun dah luaskan saluran tu..tapi tak taulah kalau dah sempit balik. Lepas ni..beringatlaaa..kalau kena swab lagi..minta jolok lubang hidung kiri pulak. Sakit macam kena tikam sampai ke otak wei...tak main-main ok..sampai berair-air mata aku.

Nervous dengan swab..langsung tak sempat snap apa-apa gambar. Sebelum balik aku serahkan film X-Ray kat nurse yang jaga nama untuk swab.

Siap semua aku bertolak balik dari KL lebih kurang pukul 5..dalam perjalanan,suami aku kata,kena pergi balai mohon kelulusan untuk masuk KL nanti. Aku pun oklah..betul lah tu..dalam pukul 8malam macamtu..aku terbaca di FB..PDRM dah keluarkan format untuk permit perjalanan masuk ke kawasan PKPB..oklah..Khamis aku buat..sebab hari ini(Rabu) aku ambik cuti nak rehat. Semalam punya penangan swab..sakit kepala sepanjang jalan.

Doakanlah result swab aku negatif.. risau betul aku..dan doakan juga semoga Allah permudahkan perjalanan panjang aku ini.. 

Terima kasih kerana sudi membaca catatan panjang perkongsian pengalaman yang sangat meletihkan.

Adiosss!



Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...