Khamis, 29 Oktober 2020

MY BARIATRIC LIFE : #1 10 HARI PERTAMA

 Assalamualaikum.


Hari ini.. tiada lagi sambungan episod My Bariatric Journey memandangkan aku sudah selesai menempuh liku-liku dan pahit maung hanya untuk menjalani pembedahan. Pembedahan pun sudah selesai..alhamdulillah.

Hari ini juga genab 10 hari aku selesai dibedah. Kesan luka belum sembuh sepenuhnya..masih ada yang belum betul-betul kering dan aku masih tetap mencuci dan menyapu CMC untuk keringkan luka.

Hingga ke saat ini, aku masih tidak makan apa-apa hanya minum secawan susu Ensure+Myotien untuk sarapan dan selainnya air kosong disamping menghabiskan antibiotik yang maha pahit untuk ditelan. Serius aku cakap.. hingga ke hari ini juga, aku masih belum buang air besar..maklumlah,perut kosong..hanya berisi dengan air sahaja.

Masa mula admit ke wad haritu, berat aku 122.4kg dan masa 1st follow-up yakni 3hari lepas operate, berat aku 118.6kg. Lebih kurang 3kg dan rasanya itu hanya berat air kerana aku kurang minum.

Setelah 10 hari berlalu..berat aku turun ke 114.9kg (maaf gambar gelap kerana penimbang aku jenis kaca dan berbayang pulak aku kat atas tu)

Jika ikutkan, dietitian sudah minta aku makan makanan lembut mulai hari ke 3.. beransur-ansur ke makanan lain yang tinggi protein. Aku dikehendaki mengambil sekurang-kurangnya 42g protein sehari.

Tapi..tak terdaya lagi buat masa ini. Aku pulak masih dalam MC.. hanya berehat dan sesekali bangun ke dapur, sidai pakaian dan buat kerja-kerja ringan. Nak makan ikut jadual tu..rasa macam seriau tentang keadaan luka stapler di perut. Esok hari ke-11 mungkinlah aku akan cuba sesuatu untuk makan. 





Sehingga ke hari ini..aku masih dalam liquid diet. Doakan aku istikhomah.. target aku..dapat berat 90kg pun syukur Alhamdulillah.. doakan aku ye..


Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...