Rabu, 18 November 2020

MY BARIATRIC LIFE : #3 HARI KE-30

 Assalamualaikum.

Sudah sebulan berlalu selepas operation dan aku sudah mulai makan. Menu hanya ikan, ayam, soun. Kadang-kadang kenyang dengan buah tembikai.

Nak minum air kosong,tekak aku macam tak boleh terima. Sedangkan sebelum ni, aku jarang minum air manis. Sudahnya setiap hari aku minum air yang dititis dengan stevia. Kalau tak,langsung aku tak lalu nak minum. Baru-baru ni,aku cuba minum air kelapa muda ori, titis stevia..laju pulak aku minum. 

Berat aku sudah 1 minggu tak berganjak. Haritu dah turun 110kg.. sekarang naik ke 112kg.. berat ni berat kering ye..maksud berat kering ni..berat tanpa baju tebal...(kau paham-paham sendiri lah) kadang turun kadang naik sekitar tu juga. Aku tanya dengan dietitian,dia kata itu biasa.

Dan yang aku turun mendadak tu tak bagus sebenarnya. Biar turun sikit-sikit lebih selamat.


Aku gunakan Apps Myfitnesspal untuk rekod berat aku.

Risau jugak aku..

Kalau ikut cara aku diet lepas operation haritu..memang hari-hari turun. Disebabkan dah mula makan,boleh naik balik. Makan pun betul-betul aku ambik protien. Nasi dah sebulan aku sentuh. Air cuba juga 1liter kadang-kadang tak lepas. Buah tembikai boleh dikatakan hari-hari sebab bantu aku "minum" air masa makan buah.

Tapi, baju mula rasa longgar. Alhamdulillah. Menu aku pun, bakar, rebus, kukus. Kadang-kadang rasa muak nak muntah je dengan menu tu. Soun aku goreng macam bihun..minyak 1 sudu utk tumis bawang. 

Susu pulak selang 2-3hari minumlah 1cawan. Multivitamin aku akan mula ambil esok. So,tunggulah sebulan lagi untuk tengok kesan..berjaya atau tidak.

Doakan aku..



Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...