Isnin, 25 Mei 2020

RESEPI BENGKANG @ BINGKA SUSU

Assalamualaikum.

Teringin nak makan bingka? Orang Kedah tak sebut bingka tapi bengkang. Ini kali pertama dam hidup 40 tahun ni,aku buat bingka.. alhamdulillah menjadi dan sedap.


Bahan-bahan;
1 tin susu pekat (boleh kurangkan kalau tak suka manis)
1 1/2 tin tepung gandum
3 tin air
4 biji telur
1 sudu besar planta
Sedikit esen vanila
Secubit garam

Cara-cara;
1.Masuk semua bahan dalam blender dan blend sampai sebati.
2.Griskan marjerin dalam loyang dan tuang adunan. Bakar api bawah, suhu 180°c selama 60minit dan sambung api atas bawah suhu 180°c selama 40minit lagi.. tapi ikut oven masing-masing.. aku suka kalau atas bingka macam hangus sikit..so tambah suhu 200°c 10minit lagi..alhamdulillah..cantik kejadiannya.

Tunggu sejuk baru potong yee..jangan macam aku, tak menyempat nak berbuka, potong jugak panas-panas.

Ok..selamat mencuba!

2 ulasan:

  1. SELAMAT HARI RAYA!!! Best entry ini :) done follow, follow me back.. thanks
    http://acuyuhan.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. nampak sedap tu biar pun mudah je nak buatnya.
    dah follow blog puan.
    www.zukidin.com

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...