Khamis, 7 Mei 2020

GAJET DAPUR : AIR FRYER

Assalamualaikum.

Salam Ramadhan yang ke 14hari. Pantasnya masa berlalu. Hampir setengah bulan berpuasa dan puasa kali ini adalah yang paling menyedihkan untuk semua umat Islam didunia ini bilamana Allah telah menghantar tentera-tentera kecilNya untuk menyedarkan sekalian makhluk yang ada.

Berbalik kepada topik harini. Kisahnya, suami aku lah, awal PKP bulan 3 lalu, tengah malam tiba-tiba dia mintak aku survey air fryer. Berhajat sangat pulak dia. Pada aku, ada pun ok, tak ada pun tak apa. Lagi pulak kat dapur dah ada oven dan microwave. Cukup lengkap pada aku.


Aku tanya pendapat kawan-kawan yang dah ada airfryer. Kebanyakkan beli jenama Russel Taylor atau Perry Smith. Bila aku join group AF ni, ada yang guna Rino, Tefal, Trio, Haeir, Media, Philips dan pelbagai jenama terkenal dan yang tak terkenal.

Tertarik pada cerita si Iera BFF aku. Katanya kalau nak beli, belilah jenama Philips sebab hanya jenama ni sahaja yang menggunakan kaedah Turbo, yakni memasak tanpa perlu balik-balikkan ayam/ikan dan sebagainya sebab habanya rata.

Ciri AF kuasa turbo, bahagian bawah busket dia bentuk macam ni.


Kalau jenama lain, perlu balik-balikkan masakan tu untuk pastikan ianya masak sempurna. Kalau tak nak balik-baliknya, boleh aje,tapi tak boleh guna AF yang jenis berlaci tu. Mesti guna yang bentuk oven tak kira lah bulat atau bersegi.

Terfikir jugak aku. Ada betulnya. Beli AF ni untuk mudahkan dan cepatkan masakan. Kalau dah nak kena balik-balikkan..baik tak payah beli. Guna aje oven yang dah ada tu.

Kata Iera lagi, belilah yang bersaiz besar sekurang-kurang 3liter ke atas. Baru berbaloi. Katanya lagi AF ada 2 jenis operasi, analog dan digital. Digital pada aku rumit..nak tekan button tu..button ni..ikut jenis apa yang nak masak,set timer..kiranya 5-6kali tekan jugaklah. Kebarangkalian rosak button tu agak tinggi. Jadi lebih baik aku pilih yang analog saja. Pusing berapa suhu nak guna dan timer berapa minit nak masak, siap!

Maka aku pun mula mencari model Philips yang bersaiz besar. Saiz standart yang ada di pasaran kapasitinya 0.8liter sahaja. Itupun harga antara RM300- RM800. Boleh tahan jugak tu.

Tak apalah aku cari lagi. Akhirnya terjumpa yang bersaiz XL dan XXL.. macam nak beli baju pulak. Hasil review  aku dapati, XXL mampu muat seekor ayam saiz sederhana. Atau kalau dalam ukuran liter 1.4liter. So, aku tak berapa pasti, ukuran ni macam mana.  Jadi pendapat aku, oklah kalau muat seekor ayam tu.


Survey sana sini,bandingkan harga. Aku pilih model HD9630. Harga pasaran RM1449. Akhirnya aku jumpa di Shopee dengan harga RM1299. Aku ada coin Shopee yang banyak, maka aku tebus maksima 3000coin bersamaan RM30 dan aku juga dapat voucher kedai RM50. Order dibuat pada 1Mei dan terima pada 5Mei.


Sebelum order, aku chat dengan seller..ada apa-apa gift tak? Sebab banyak review di fb dan google search yang aku jumpa, mesti ada gift tak kiralah loyang ke, atau apa-apa aksesori AF. Betul-betul dia bagi face mask sekeping dan voucer diskaun RM10 kalau beli minima RM150..macam mana pun dia jugak duit aku. Kedekut punya seller. Bila barang sampai, aku pm dia..haram tak jawab. So..memang aku tak recommend langsung seller ni.

Inilah yang aku dapat. 

Apapun,pada korang yang berhajat sangat dengan AF ni.. carilah yang sesuai dengan kegunaan dan bajet masing-masing. Sebabnya ada aku baca yang mana beli AF berjenama "biasa" harga bawah dari RM500..kebanyakkan ada masalah, tray menggelupas, bawah busket yang nonstick pun menggelupas, apa-apa yang beku(frozen) ,mesti di nyahbeku (defrozed) dulu, ada yang kena reheat sebelum guna dan macam-macam.

Apa-apa pun cara penjagaan tu yang penting. Tapi untuk Philips, tak perlu reheat, defrozed..belasah je. Settle.

Menu pertama.. nugget tempura yang memang beku macam batu. Suhu 180°c 20minit. 

Itu je..selamat memilih dan membeli!



Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...