Selasa, 19 Mei 2020

BISKUT NESTUM COKLAT

Assalamualaikum

Tinggal lebih kurang 5hari untuk berpuasa bagi tahun 2020 ni. Dalam tempoh PKPB, aku ambil peluang untuk cuba buat kuih raya. 

Memang aku akui, aku tak pandai bab kuih,biskut atau kek. Tapi bila aku cuba buat pertama kali dan menjadi, aku rasa aku perlu kongsikan resepi dan cara aku buat. Dengan harapan,korang yang sama spesis dengan aku, boleh cuba. Jika diikutkan semua resepi ni, mengandungi gula yang banyak. Jadi aku kurangkan kepada setengah sahaja. Itupun dah cukup manis pada aku.

Untuk hari ini aku kongsikan resepi Biskut Nestum Coklat.

Bahan-bahan:
1 cawan marjerin atau 1/2 ketul butter
1/2 cawan gula(kisar halus)
1 biji telur
1 2/3 cawan tepung gandum
1/3 cawan serbuk koko (lebih pun takpe)
1 sudu kecil baking soda
1/2 sudu kecil garam
1 cawan badam cincang
1 cawan nestum 

Cara-cara;
1. Pukul telur,marjerin dan gula. Guna senduk/spatula kayu je sampai agak-agak gula hancur, masukkan garam dan gaul rata.
2. Masukkan baking soda,serbuk coklat dan tepung gandum, gaul rata.
3. Masukkan badam cincang dan nestum. Gaul uli dengan tangan sebab adunan agak kering pada masa ni.
4. Sudukan adunan/jemput guna hujung jari dan letak atas tray yang disapu marjerin. 
5. Bakar api atas bawah,suhu 180°c selama 20minit(ikut oven masing-masing)


Siap.. walaupun rupa tak menarik, tapi Alhamdulillah,sedap, rangup dan tak terlalu manis. 


Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...