Khamis, 21 Mei 2020

KUIH SEMPERIT STRAWBERI

Assalamualaikum

Biskut atau kuih semperit..cukup sinonim dengan Hari Raya. Seingat aku, masa aku belum sekolah lagi, kak long aku yang dah tingkatan 2 masa tu, sibuk belajar buat kuih semperit. Tahun 85-86 camtulah. Tapi pada waktu tu kuih semperit warna kuning aje. Takde warna atau rasa yang lain.

Sekarang dah ada macam-macam. Adunan sama tapi letak warna dan perasa yang pelbagai. Untuk hari ini aku kongsikan resepi olahan sendiri. Kuih Semperit Strawberi.

Bahan-bahan;
1 ketul butter
1/2 cawan susu pekat manis
Sedikit esen Strawberi
Sedikit esen Vanila
4 cawan tepung jagung
2 sudu besar tepung beras(kalau nak rangup boleh letak,tak letak pun tak apa)
3 sudu tepung kastad
Pewarna merah
Ceri/coklat cip atau kismis untuk hiasan

Cara-cara;
1. Kacau butter dengan susu sampai sebati, masukkan esen vanila dan semua jenis tepung. Uli hingga lembut dan sebati.
2. Agihkan 2 bahagian tepung. 1 bahagian letakkan esen Strawberi dan pewarna merah,dan uli rata.
3. Canai doh memangjang setiap warna, kemudian lekatkan 2 doh berwarna tadi, masukkan dalam tiub acuan semperit dan tekan keluar semperit. Hias dengan ceri/coklat.  Bakar api atas bawah suhu 180°c selama 15minit(ikut oven masing-masing)

Lepas bakar, warna merah aku dah jadi oren..aduhai..tapi rasa strawberinya padu!

Rangup diluar,gebu didalam..selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...