Isnin, 20 Julai 2015

TIPS NAK BERAYA DIRUMAH ORANG

Assalamualaikum..

Mood raya masih membara..dan aku pun terlebih mood nak bagi tips kat korang terutama yang nak pergi beraya rumah orang, tak kira sedara mara,kawan rakan dan sewaktu dengannya..

Tips kalau nak beraya di  rumah orang
1. Ringankan tangan bersalam dengan tuan rumah (sesama jantina je ye)(itu hormat orang namanya)
2. Kalau tuan rumah jemput makan, kita kena jemput dia makan sama(itu budi bahasa namanya)
3. Letak handphone ketepi, jangan asyik menonyoh handphone tapi mulut dok bercakap dengan tuan rumah (itu kurang ajar namanya)
4. Masa makan kurangkan gelak mengilai-ngilai  sambil mengunyah (itu tak senonoh namanya)
5. Sebelum balik,(yang perempuan)rajin-rajinkan kaki melangkah ke dapur sambil bawak pinggan atau gelas yang dah awak guna untuk makan,basuh sekali lagi bagus (itu tertib namanya)
6. Jangan memandai-mandai mintak tepawe nak isi kuih nak tapau (itu gelojoh namanya)
7. Kalau tuan rumah kata "makan self servis".. " buat macam rumah sendiri" jangan pulak lepas makan korang baring-baring atas sofa orang (itu muka tak malu namanya)
8. Sebelum keluar rumah,hulur tangan(sesama jantina je..jangan jadi bangang nak salam laki/bini orang yang bukan mahram) dan ucap terima kasih kat tuan rumah (itu beradab namanya)

Kalau dalam diri takde semua ni...takyahla pergi beraya rumah orang..dok depan tv. ...tido!


Selamat Hari Raya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...