Ahad, 12 Julai 2015

SEMANGAT KUIH RAYA

Assalamualaikum..

Saja nak meraban kat sini. Eh..korang dah buat kuih raya ke?..ke beli je?

Ini cerita aku..tahun ni azam nak buat sendiri. Memandangkan harga kuih ready made mahal bapak..dah tu tak tahu halal haram sebab dah banyak penipu sekarang...bersih ke tidak..makanya aku memang berazam nak buat sendiri.

Malu nak cakaplah..inilah kali pertama aku cuba buat kuih raya sendiri setelah 35tahun hidup..sabor je lah! Sebabnya aku lebih cenderung ke arah masak lauk pauk dan makanan..biskut,kuih dan kek ni bukan bidang dan minat aku..

Tiba dari Langkawi pada 9Julai lepas, usai Maghrib je,aku pun menapak ke Tesco Jitra nak menyopping barang nak buat kuih. Encik Suami yang sangat supportive turut ikut dan jadi tukang tolak troli.

Semua ni harga lebih kurang RM200 jugak..tak termasuk acuan kuih..huhu

benda alah ni pun kena beli..susah betul sebab tak pernah membaking ni..

Sampai rumah aje, dari pukul 11 malam maka aku pun mula projek kuih...buat yang senang lah dulu (senang ke??) huhu..di bantu En.Suami sebagai tukang menyiput..maka jadilah Kuih Siput..

Selama 2 hari aku pulun buat kuih..inilah hasilnya..

Kuih Siput (tinggal sebalang je sebab tukng yang menyiput tu dah bedal awal-awal lagi)
Kerepek Ketam(punnnn tinggal sebalang)
Kacang salut
Bread Stick Coklat
dan favourite aku..yang dulunya aku buat jual tpi sekarang tak lagi sebab tak larat..Kuih Susu Secret Resepi aku..

Itu aje.. Ada lagi nak buat .. masalahnya ketidakcukupan masa untuk membuat memandangkan aku bekerja di seberang laut.. Insya Allah,sambung pulak Selasa malam akan datang..

Resepi aku semuanya senang,sukat pakai cawan je. Nantilah aku kongsikan resepi orang baru belajar .Ok..Selamat Berpuasa korang! Adeuss!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...