Ahad, 21 Jun 2015

JERUK CUKA IKAN PUYU PECAH LIUR

Assalamualaikum..

Selamat berpuasa semua. Hari ni aku nak kongsikan resepi simple tapi cukup untuk lajukan dan tambahkan selera untuk bersahur. Kiranya ini menu untuk sahurlah..

Ada yang panggil menu ni dengan nama Masak Acar..tapi dari kecik aku kenal menu ni dengan nama Masak Cuka..sangat sesuai untuk dimasak dengan ikan darat atau ikan yang ada bau hanyir sebab cuka boleh hilangkan bau ikan tu.

Ini resepinya..

Bahan-bahan;
Ikan yang telah siap digoreng(boleh guna ikn kembung,ikan tongkol/aya,tapi untuk ini aku gunakan ikan puyu)
Cuka makan
Bawang besar (belah 6)
Bawang putih dan merah (belah 2,tak nak belah boleh)
Serai dan halia (mayang halus)
Halba 
Cili padi (buang tangkai tak perlu potong)
Serbuk kunyit
Gula garam untuk perasa

CARA-CARA
1.Panaskan minyak,bila dah panas,tumiskan semua bawang,halba campur, serai dan halia.
2.Bila agak layu,masukkan cuka(agak-agak masam ikut suka)dan didihkan

3.Masukkan serbuk kunyit dan cili padi,garam gulakan sesedap rasa

4.Bila dah didih masukkan ikan..SIAP!!!

Emmmm..apa lagi..dah siap..jemput makan..

*bila masak yang ni...teringat zaman budak dulu..inilah menu yang mak selalu buat terutama bila ikan goreng semalam yang tak habis makan..huhu


1 ulasan:

  1. assalamualaikum
    singgah pagi :)
    pergggggggggggg tgk pun dah nmpk sedap

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...