Khamis, 25 Jun 2015

GULAI KARI IKAN TEMENUNG

Assalamualaikum..

Harini kita buat masak kari. Di Kedah..jarang orang sebut kari..orang akan sebut Gulai.. tapi kalau di selatan..apa-apa masakan berkuah dan bersantan disebut gulai.  So jangan salah faham kalau datang ke Utara,oder gulai tapi dapat masak kari okeh?

Hahh..lagi 1.. kat sini tak de nya ikan kembung.. sebutan disini adalah ikan temenung..kenapa temenung?? ntahla.. aku pun termenung memikirkannya..

Ini resepi aku..dan cara aku masak..

Bahannya;
Ikan temenung/ikan kembung
Bawang merah dan putih dimayang
Halba campur
Serbuk kari ikan
Asam jawa
Sayuran : Bendi, terung, tomato, cili padi
Santan


Cara-caranya(sila ikut gambar);
1.Panaskan minyak,tumis bawang-bawang dan halba campur
2.Masukkan serbuk kari. Ada orang yang bancuh dulu serbuk kari ni..tapi aku suka taruk terus. Nanti dalam periuk pun kena air jugak.
3.Masukkan air asam jawa dan tumis sampai pecah minyak
4.Masukkan terung dulu dan kacau rata.Pastu tuang sedikit air untuk kuah.Sikit je jangan banyak
5.Masukkan bendi bila kuah dah didih.
6.Tuang santan pastu gula garamkan sesedap rasa dan lepastu masukkan ikan dan cili padi.Biarkan didih dah boleh matikan api.Lepastu baru masukkan tomato.

jeng..jeng...siap 

Itu je resepi aku ni..senang je kan?? Aku paling suka kari yang semalam punya..lepas di panaskan,kuah jadi pekat..pastu cicah roti atau lempeng..orang Kedah panggil peknga. fuhhh..sekeping tu senapas aku bedal..

Ok. selamat mencuba lah ye..Adeuss!!


2 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...