Ahad, 3 Mei 2015

MEE UDANG SG.DUA RESEPI SEMPOI

Assalamualaikum..

Teringin sangat aku nak makan mee udang Sg.Dua yang orang cakap sedap sangat tu..masalahnya aku tak ada masa nak kesana. Boleh balik rehat kat rumah sendiri pun dah Alhamdulillah..tak pasal lah aku nak cari penat nak pergi tempat yang jauh semata-mata kerana mee udang.

Oleh itu,hari ni mood terajin sikit,aku buatlah kat rumah..So aku nak kongsikan resepi mee udang sempoi cara aku lah..

Bahan Kuah
Cili kering
Bawang putih,bawang merah,serai,halia,udang kering(blend sekali)
Kentang,keledek(rebus dan blend)
Kiub tomyam
Perencah sup bunjut
Udang (nak syok makan beli yang gred A)

Bahan Tabur
Mee kuning (celur)
Daun bawang
Bawang goreng
Tauhu (goreng dan potong kecil)
Sayur sawi dan taugeh (celur)
**ni opsyen la..aku tak suka so aku tak taruk..
Cili merah,telur tebus dan limau nipis

Cara-cara buat kuah;
1. Panaskan minyak dan tumis bahan yang diblend sekali dan sup bunjut sampai naik bau.
2. Masukkan cili kering dan kiub tomyam,kacau dan biar pecah minyak.
3. Tuangkan kentang dan keledek yang dah siap blend dan air ikut pekat mana korang nak. Biarkan didih.
4.  Akhir sekali masukkan udang. Timbul je udang ,masaklah kuah tu.. Garam gulakan sesedap rasa.



Cara hidang..
ish.. takkan yang ni pun aku nak ajar..hiuhiuhiu...

TADAAAA!!!! siap untuk dibedal..
Makanlah sampai lebam..

Adeus!!!

2 ulasan:

  1. Nampak sedap dan menyelera lah..pinjam resepi..:))

    BalasPadam
  2. memang sempoiiii....terliorrr hikhikhik

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...