Jumaat, 6 Mac 2015

RESEPI SAYUR KELADI SESUKAHATI

Assalamualaikum..

Berjauhan dengan mylaling en.suami tersayang ..bukan alasan untuk aku malas masak..walaupun malasnya tak terhingga..tapi masaklah juga bila sesekali balik rumah..

Harini aku masak Sayur Keladi ...asam rebus kekdahnya.. bahannya dan caranya mudah aje ..

Bahan-bahan;
Batang keladi (aku beli kat pasar pagi yang siap potong..sumpah aku tak reti nak buat kalau batang keladi masih jadi pokok keladi lagi..haha)
4ekor ikan kembung direbus( ambik isi)
Cili kering mesin
Belacan (aku dah bakar siap-siap..simpan dalam peti ais ..kan ke senang bila nak guna)
10keping asam keping/gelugur..nak kurang pun ikut suka korang lah.
Daun kesum
Bunga kantan

Cara-caranya..

1.Memula aku rebus dulu batang keladi dengan sedikit garam..bagi dia layu lepastu aku buang air rebusan tu..

2.Masukkan semua bahan dan air..masaklah sampai masak. Garamgulakan kan sesedap rasa..

3.SIAP!!! kan??..senangkan.. ???

Asyik makan lauk bandar aje..sesekali cubalah lauk kampung camni. Mau bertambah nasi bila di kawinkan dengan ikan sepat goreng ke ikan masin..

Ok..dah..tak nak cerita banyak. Air liur dah meleleh kelantai dah ni.. perut pun dah berdondang sayang..makan tengahari awal sikit harini..ok...Adeus!!!

2


1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...