Khamis, 6 November 2014

BANJIR ATAS GUNUNG

Assalamualaikum..

Banjir di Cameron Highlands berlaku lagi. Tahun lepas pun pernah jadi..dan sekarang pun jadi lagi. Sebab apa?

Sebabnya dari manusia sendiri. Jangan nak salahkan hujan lebat.. Dulu pun hujan lebat juga tapi kenapa tak banjir? 

25 tahun lalu, Cameron Highlands cukup sejuk..hijau mata memandang. Tapi sekarang? Tak sejuk pun. Tak perlu pakai baju tebal. Pemandangan? banyak bumbung kebun sayur dari pokok! Sana sini tanah ditarah.. Terlalu banyak kebinasaan ciptaan orang. Kebun sayur yang haram lebih banyak dari yang sah .




Pic Credit to: Berita Harian

Tanah diteroka..dan yang berkenaan pejam mata. Taukenya cina dan india..pekerjanya indon dan bangla. Puas Karam Singh Walia korek cerita untuk buat berita..tapi tetap tak jadi apa sebab yang berkenaan dah disuap berjuta-juta.. Bukan takat kebun sayur..pembangunan kediaman pun sama juga . Pamplet jualan tulisan bahasa cina..hanya beberapa lot sahaja untuk bumiputra. Mana mampu beli kalau seunit apartment harga cecah 3-400ribu. Kisah ini bukan cerita rekaan..pergilah tanya orang asal dan Melayu yang menghuni Cameron Highlands lebih dari 20 tahun .

Banjir ini teguran pencipta alam.. Allah yang Esa..banjir atas gunung..bunyi macam pelik tapi itulah yang terjadi. Bala turun pun kepada manusia juga. 

Bukit yang dulu hijau dah gondol jadi kebun sayur. Suhu dah tak sesejuk dulu..Yang pernah ke sana..saksikanlah dengan mata sendiri. Sedih..bumi milik alam rosak kerana manusia yang tamak.

3 ulasan:

  1. setuju!kl pun macam tu.hujan lebat berhari-hari pun tetap jerebu

    BalasPadam
  2. ya Allah... banjir lagi ker?? hmmm... habislah habislah...

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...