Isnin, 9 September 2019

BUY MUSLIM FIRST..BUKAN BOIKOT!

Assalamualaikum.

Ini adalah pendapat peribadi. Bukan untuk menghasut atau memburukan sesiapa. Catatan ini atas dasar apa yang dilihat dan itulah yang difikir.

Dah lama nk tulis ni..tapi terfikir kot2 ada yg sentap..tapi ada aku kessah..benda fakta kot.. Sekarang heboh pasal kempen BMF.. punca kempen BMF ni tiba2 muncul kenapa?? Dulu pun ada dah..tapi tak dapat sambutan..kali ni gila2 punya sokongan. 1 je puncanya semua ni terjadi.. puncanya bila Dr.Maszlee petik 1 isu je..isu JAWI! Hanya kerana isu tulisan JAWI 3 mukasurat yang ditentang separuh mati..sampai meleret2 hingga bangsa dan agama dihina dan dipijak oleh pemegang kontrak sosial..tengok apa dah jadi? 

Tak perlu merusuh,tak perlu berpiket, tak perlu press conference.. dalam diam tiba2 muslim bersatu untuk mengajar cara2 menghormati org Islam dan penduduk majoriti. Mudah saja kan? Minyak masak yg dulu harga RM22 setong, boleh pulak jual harga RM14.. nampak tak..selama ni siapa punya angkara menyusahkan rakyat?Minyak ni barang kawalan..kerajaan letak harga siling saja..tak boleh naik lebih,tapi boleh turun. Kalau dah 1 tong boleh jual RM14..agak2 kos asal berapa? Patutla tokey dia kayaraya.. 

Berbalik kepada idea Dr.Maszlee.. macam2 dia kena tohmah dari bukan melayu mahupun bangsa melayu sendiri.. tapi nampak tak apa hasilnya sekarang?? Bijak atau tidak?? Tapi sayang..masih ada yang buta kayu tak faham. Tun pulak kena maki sebab tak sokong boikot..kalau kita ditempat dia..apa kita nak kata? Dia org tengah..semua bangsa dibawah jagaan dia.. banyak hati dia nak kena jaga..takmau bagi rakyat bergaduh sesama sendiri. Kalau dia terang2 sokong, nampak sangat dia bias.. rasis.. dia PM rakyat Malaysia yang dipilih masa PRU..yang undi dia bukan bangsa melayu saja..semua bangsa undi dia. Dia bukan bapak kita yg hanya buat keputusan untuk rakyat dalam rumah kita saja. Itu pun ada jugak yg otak burung unta tak reti nak fikir.

Hai kawan2.. korang semua umur baya2 akulah juga..35 tahun dan keatas. Fikiran tu bagi matanglah sikit. Tak matang pun takpa..tapi jangan tunjuk sangat tak cerdik tu.Benda baik kita sokong,benda tak elok kita bantah,tak kira siapa pun yang perintah.

Akhir kata..sempena public holiday harini..aku nak pesan..mencari yang halal itu fardhu..halal saja tak cukup kalau tak toiyiban yakni bersih. Bersih yang macam mana tu? Yang cuci berkilat2 ka..yang pakai sabun ka ?? Bersih ni yang dimulai dengan kalimah basmallah.. siapakah yang dalam hidupnya dok sebut basmallah ni..?? Aku..kau..dia atau mereka?? 

Sekian..khutbah dari aku.. - #bilaPenBiruMenulis


**Jika anda ingin produk anda diiklankan di website ini, sila tinggalkan nama dan nombor wassap anda di ruangan komen.**

Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...