Rabu, 20 Ogos 2014

PERGINYA SEORANG SAHABAT

Assalamualaikum..

Catatan penuh juraian dan deraian airmata..

Sabtu.. 16Ogos 2014 jam 5.35pagi..aku terjaga dari lena..terasa nak kebilik air..dari dalam bilik air aku terdengar bunyi mesej masuk ke telefon aku...terdetik di hati..siapa pulak yang mesej aku pagi-pagi buta macam ni..

Langkah keluar dari bilik air dan naik semula atas katil..belum lagi azan Subuh..aku baring sambil tarik selimut sementara tunggu azan..lalu aku capai telefon yang ada disebelah...
3-4kali aku baca...Ya Allah..betulkah apa yang aku baca..terus aku call no tu..panggilan aku dijawab adik sahabatku..

Terus aku bangun..duduk atas katil dan menangis sepuas hati..suamiku disebelah bangun dan terkejut.. "Abg..kawan Syg..k.Lily dah tak ada..."

Selesai sembahyang subuh dalam deraian airmata..suami aku terus memecut kereta ke rumah Allahyarhamah...hati aku bedetup dedap..otak aku kosong...

Tiba disana..aku lihat ibunya yang lumpuh berada disisi jenazah yamg terbujur kaku..aku duduk melutut..dan pegang tangan si ibu..
"Mak cik..saya kawan lily..." tak sempat aku habiskan ayat..si ibu tua itu terus memeluk aku sambil memangis dan berkata "Mak cik ingat mak cik yang nak pi dulu..."..

Tak tertahan airmata..beberapa minit kemudian..si adik mengalihkan kain yang menutupi muka Allahyarhamah...

Aku peluk jenazah tu ...aku tatap wajahnya yang kelihatan tersenyum seolah gembira dengan kedatangan aku...terkeluar dari mulut aku.. " Ya Allah k.Lily....pasaipa hang tak habaq kat aku hang sakit?? sampai hati hang k.lily.."

Ketika itu juga kedengaran bunyi tangisan saudara dan jiran Allahyarhamah yang berada dibelakang aku yang mendengar kata-kata aku .Aku tak pedulikan mereka..

Sebelum aku balik..sekali lagi aku menghampiri..memeluk dan mencium jenazah..aku tatap wajahnya puas-puas..terkeluar dimulut aku.. "K.lily ..aku nak balik dah..pi la hang elok-elok"

Si ibu meminta aku tunggu hingga semua selesai...tapi aku tak sanggup untuk tunggu dan tak terlangkah kaki aku untuk iring sahabatku ke rumah terakhirnya..

Sahabat seperjuangan yang aku kenali ketika pertama kali menjejak kali ke Putrajaya tahun 2002..dialah orang pertama...yang aku kenal..kami duduk bersama dan makan bersama dihari penempatan dan lapor diri di JPA.. 14 Januari 2002..inilah tarikh keramat itu..

Kami berhubung hingga kini..Kali terakhir kami bersua muka adalah 3tahun lalu ketika aku mengadakan rumah terbuka hari raya..dia datang bersama suami yang baru menikahinya..

Selepas dari itu..kami berhubung melalui telefon..sms dan wassap..

Ucapan hari lahir untuk aku..

Mesej terakhir adalah 14 Ogos..Khamis..soalan hal kerja..dan dijawab ringkas..
Dan...aku tak tahu ketika itu dia sedang berada dihospital..

Mengikut cerita si ibu..Allahyarhamah mula sakit lenguh dan kebas badan sebelah kanan selepas melahirkan anak ke 2 sebelum puasa lepas.. Pada Ahad 10 Ogos 2014..(hari lahir aku) tangan kanan sudah tak boleh digerakkan..(patutlah mesej ucapan birthday aku di hantar pada 11hb)..

Dan pada Khamis 14hb dia sudah di masukkan ke wad. Malam jumaat berikutnya dia sudah koma dan pergi menghadap Ilahi pada Sabtu 16 Ogos jam 4.30pagi...

Aku bertambah hiba memandang anak sulung yang baru berusia 2tahun..yang masih tak tahu apa-apa..dan anak yang masih merah berusia 2bulan.

Seharian aku menangis...doaku untuknya tak pernah putus..

Bertambah terkilan dihati..bila membaca semua mesej ini..





Sungguh aku terkilan..tak sempat jahitkan manik di bajunya...

Paling aku terkilan..mesej-mesej darinya seminggu sebelum itu aku jawab pendek dan tak panjang seperti selalu..aku pun tak tahu kenapa..ada yang aku tak sempat jawab pun ada.. Ya Allah..sedihnya hati aku..

Aku kehilangan sahabat tempat aku bercerita segala rahsia. berkongsi segala masalah..dari hal kerja hinggalah ke hal peribadi..

Allahyarhamah seolah sudah tahu..dia akan pergi..bila aku membaca posnya di fb bulan lepas..

Kerinduannya kepada arwah sahabatnya..

Ya Allah..ampunilah segala dosa sahabatku..tempatkanlah di syurga Mu ..cucurilah rahmat Mu padanya..
........

Kak Lily..pergilah engkau baik-baik..Aku tau kau tahu aku sayang padamu..Doaku tetap ada untuk kamu wahai sahabat..Tenanglah engkau ..moga kita bertemu semula disana..amin..

Lily Ermawati Binti Siti Esah
Al-Fatihah.....

*gambar wajah ini ..adalah editan Allahyarhamah sendiri..dan di upload di FB.. :'(




2 ulasan:

  1. ya Allah sedihnye falsya bile baca..falsya penah rase perasaan tuh bile kawan baik falsya pergi tahun 2004..al-fatihah..

    Al-fatihah buat arwah..semoga arwah ditempatkan di kalangan org yg beriman..amin3..

    BalasPadam

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...