Khamis, 18 Mac 2021

MY BARIATRIC LIFE : #16 150 HARI TANPA NASI

 Assalamualaikum.

150 hari tanpa nasi! Alhamdulillah, masih istikhomah. Penurunan agak laju dari 10hari lepas gara-gara aku dikejarkan ke hospital kerana batu karang.

150 hari = 25kg

Protein dan air masih rendah

Kan best kalau graf menjunam macamni tiap minggu. 

18.10.2020 ➡️ 122.4kg
29.10.2020 ➡️ 114.9kg
08.11.2020 ➡️ 110.9kg
18.11.2020 ➡️ 112.7kg
28.11.2020 ➡️ 112.3kg
08.12.2020 ➡️ 109.9kg
18.12.2020 ➡️ 108.2kg
28.12.2020 ➡️ 107.0kg
07.01.2021 ➡️ 105.4kg
17.01.2021 ➡️ 104.1kg
27.01.2021 ➡️ 102.1kg
06.02.2021 ➡️ 101.5kg
16.02.2021 ➡️ 99.8kg
26.02.2021 ➡️ 98.9kg
08.03.2021 ➡️ 99.7kg
18.03.2021 ➡️ 97.2kg

Seelaknya aku jauhi nasi. Masak hanya untuk ahli keluarga. Tipulah kalau aku kata aku tak sentuh nasi.. kalau dah masak kat keluarga, bab merasa tetap aku rasa masin masamnya. Contohnya kalau suami nak makan nasi goreng, tentunya aku merasa secubit 2 nasi yang digoreng tu..tapi untuk sendukkan dalam pinggan dan makan dengan penuh nikmat tu,memang tak lah!

Kesan kurang nutrisi sudah mula aku rasa. Paling ketara..rambut gugur. Salah sendiri sebab aku tak makan 5kali sebagaimana yang diajar dietitian. Sajian seimbang aku hanya makan 1 kali sahaja, dan snak/kudap/buah 1 kali. Kiranya 2sajian sehari.

Rambut aku gugur teruk sampai nampak kulit kepala.  Bertambah parah sebab rambut aku kerinting,gugur bergumpal-gumpal penuh disikat bila aku menyikat rambut selepas mandi. Rambut yang asalnya panjang hingga belakang, dah suami aku tolong potongkan. 

Aku ni..bab nak makan supplement memang failed. Selalu terbabas. Walhal ada je stok dirumah. Sudahnya aku beli shampo dan tonik rambut. Alhamdulillah, rambut dah kurang gugur. 

Oklah..itu aje untuk hari ni. Kisah 150hari post operation. 

Doakan moga aku terus istikhomah. 

Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...