Sabtu, 16 Januari 2021

BIHUN KUAH ORANG KEDAH

 Assalamualaikum.

Bila PKP ni, macam-macam resepi keluar diminda untuk dicuba. Hari ni aku nak kongsikan resepi untuk menu yang aku suka order bila suami tanya..nak pesan apa.. 

Bihun Kuah.. terkenal sebutan ni di restoren atau kedai makan di Kedah ni. Tempat lain mungkin disebut "Bandung". Tak tahulah aku..tapi seingat aku, dari kecil, inilah yang selalu orang sebut.

Inilah rupa Bihun Kuah yang aku maksudkan.

Resepi untuk Bihun Kuah..

Bahan-bahan;
1 bungkus bihun (celur hingga lembut dan toskan)
1/2kg daging (rebus, air disimpan untuk kuah)
5 ulas bawang putih (tumbuk sikit)
2 ketul tauhu 
Fishcake/Fishball - ni option saja.Tak ada pun tak apa
Cili kering kisar
1 cawan sos cili
1/2 cawan  sos tomato
2 sudu tepung jagung(bancuh dengan 1 cawan air)
Sayur sawi,kobis,taugeh,karot
Telur ayam (ikutlah berapa orang nak makan)
Garam, gula , perasa
Limau nipis
Daun sup
Bawang goreng

Cara-cara;
1. Tumis bawang putih, masukkan cili kering kisar anggaran 3camca makan..nak pedas..letak lebih.
2. Masukan sos cili dan sos tomato kacau sekejab dan masukkan air rebusan daging dan didihkan. Tambah air ikut berapa banyak korang suka.Tapi untuk sukatan resepi ni, airnya lebih kurang 2liter termasuk air rebusan daging)
3. Masukkan karot dan batang sawi, fishcake dan fishball kalau nak..jika tidak terus perasakan garam,gula anggaran 2 camca makan dan perasa. Kuah ni mesti pedas,sedikit masam  dan manis ye.
4. Bila kuah mendidih, masukkan tauhu, kobis dan daun sawi,diikuti dengan air tepung jagung. Renihkan sebentar,pecahkan telur terus dalam kuah(jaga jangan bagi kuningnya pecah ye). Bila kuah dah mendidih,matikan api dan masukkan taugeh.
Siap ..hidangkan kuah atas bihun,dan letakkan daging rebus yang dihiris nipis bersama limau nipis,bawang goreng dan daun sup.

Resepi ni mungkin sama dengan resepi korang,tapu nama aje lain..tak tahulah aku. Tapi kalau korang sampai Kedah, singgah makan di kedai makan kampung..cuba korang order Bihun Kuah..inilah dia..cuma mungkin agak cair kuahnya. Aku suka yang pekat, so aku tambahkan air tepung jagung.

Selamat mencuba lah ye..bahan pun tak susah mana dan bihum boleh ditukar dengan mee..tapi kalau dengan kueteow, macam tak berapa sedap pulak. Bolehla kalau nak cuba..tak sedap,jangan marah ye.

Adioss!

Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...