Jumaat, 14 Ogos 2020

SIJIL SIMPANAN PREMIUM & ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG

Assalamualaikum.

Lama tak update di sini. Harini aku cuma nak kongsikan sedikit pengalaman bermakna  yang mungkin akan berlaku kepada mana-mana penjawat awam atau sesiapa sahaja.

Tahun 2018 merupakan kali ke2 aku menerima APC atau Anugerah Perkhidmatan Cemerlang sejak berkhidmat 16tahun(pada ketika itu). Kali pertama aku menerima APC adalah pada tahun 2007(penilaian tahun 2006). Pada waktu itu  hadiahnya RM1000 berupa bayaran secara cek. 


Dan yang terkini, semua penerima APC menerima Sijil Simpanan Premium BSN.  Sejak menerimanya pada 2018, aku simpan saja sijil ni. Dan sebentar tadi, setelah 2tahun aku peram..maka aku baru saja tebus di BSN Jitra.

Dengan keadaan PKPP .. mengikut segala SOP.. melangkah masuk ke bank. Perkara berikut pun berlaku....
  1. Ditanya berkhidmat dimana (aku jawab dah bertukar ke jabatan lain). Maka aku diminta tulis alamat pejabat baru..untuk kemaskini data..selainkan ditanya nombor handphone terkini..adakah sama dengan data yang ada pada pihak bank atau tidak
  2. Sebagai pengesahan..ditanya lagi tarikh bertukar ke jabatan baru.
  3. Ditanya juga jawatan apa sekarang.
Lama juga..lebih kurang 15minit prosesnya. Aku tengok banker mengira duit dari laci.. ya RM1000.. ringan mulut aku nak bertanya.. memang berapa lama pun sijil ni..jumlah dia RM1000 jugak ke..kot-kotlah ada sedikit dividen ..jawabnya iya...jumlah RM1000 saja..kalau ada pun dividen dalam RM1 lebih..


What??? Huh...maka otak kewangan aku berkira-kira.. 2tahun usia SSP disimpan.. tapi nilai tak berubah. Masya Allah..ruginya la haih.. aku tak ada pengalaman mengenai SSP ni.. inilah kali pertama.. kalaulah aku tahu..dari dulu aku tebus dan beli barang kemas.. 

So nasihat aku.. kepada korang yang dah dapat atau akan dapat SSP aka SIJIL SIMPANAN PREMIUM ni.. tak payahlah simpan lama-lama. Tak ada untung walaupun sesen!

Harapnya kerajaan..terutama JPA, terbukalah minda dalam menentukan hadiah kepada penerima APC..bukan lah aku tak bersyukur..ya syukur..Alhamdulillah dapat RM1000, tapi adalah lebih baik nilai RM1000 ditukar dalam bentuk goldbar yang pastinya nilainya akan bertambah setiap tahun dan amat menguntungkan penerima.

Dan sekarang..aku masih tergaru-garu kepala..mengenangkan bertapa ruginya aku.. dan aku hairan, untuk apa berpusu-pusu membeli SSP kalau setakat berserah nasib menang cabutan bertuah yang belum tentu kunjung tiba tuahnya.

Sekian..adeuss!!!

Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...