Sabtu, 11 Julai 2020

STEW AYAM PERMAISURI

Assalamualaikum


Teringin nak makan stew. Stew ni,mana-mana resepi pun lebih kurang sama atau ada yanh diolah ikut selera masing-masing. 

Stew ni, aku ikut selera aku..tapi bila tengok dan bandingkan resepi..lebih kurang sama macam resepi Tuanku Permaisuri Agong juga.


Bahan-bahan;
4 ulas bawang putih-racik halus
3 ulas bawang merah-mayang
1 inci halia -tumbuk
Kulit kayu manis dan bunga lawang
1/2 ekor ayam
1/2 cawan tepung gandum
2 sudu teh lada hitam-tumbuk kasar
2 biji kentang 
1 batang karot
6-7biji cendawan butang
1 labu bawang besar
5-6 biji cili padi -optional..tak nak letak pun ok je
Daun sup
Kicap


Cara-cara;
1. Panaskan marjerin..kalau tak ada minyak masak biasa pun ok. Tumis bawang putih,bawang merah,halia sampai naik bau.
2. Masukkan ayam, lada hitam gaul seketika untuk matikan air.
3. Masukkan kentang dan karot,gaul rata.
4. Bancuh tepung jagung dengan 1 mangkuk air dan tuangkan kedalam ayam, masukkan cendawan butang dan perasakan garam gula secukup rasa. Kalau nak letak kiub ayam atau serbuk cukup rasa pun boleh. Terpulang selera masing-masing.
5. Agak kuah dah pekat,kentang empuk dan ayam masak masukkan cili padi, bawang besar dan sedikit kicap untuk gelapkan kuah. Boleh tambah sedikit air kalau kuah terlalu pekat. Matikan api dan tabur daun sup. Kacau rata.

Siap untuk dihidang 

Taburkan daun sup dan bawang goreng

Inilah menu hari ni..tak ada sayur sebab aku sakit pinggan..tak larat nak berdiri lama-lama..
Selamat Mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Komen

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...