Rabu, 23 Oktober 2019

MYCAR PERLU IC?

Assalamualaikum

Aku baru nak download apps Grab dan Mycar. Apps Grab ok, mudah download cuma perlukan gambar selfie sahaja. Iyalah, aku faham..itu untuk pengecaman wajah penumpang bagi mengelakkan sebarang perlakuan jenayah.



Selain dari Grab, ada 1 lagi apps untuk kemudahan kereta sapu ni iaitu Mycar. Difahamkan Mycar ini taukenya melayu. Maka aku pun nak supportla.. tapi malangnya, prosedur  yang dibuat untuk pendaftaran bagi membolehkan login amatlah merbahaya.. bahaya macam mana??

Inilah bahaya tu..minta gambar kad pengenalan.. aka IC..samalah macam kita bagi IC kita untuk orang pegang walaupun hanya gambar

Serius..benda ni bukan main-main. Apa hak mereka untuk meminta salinan ic pengguna? Kebocoran dan penyalahgunaan data peribadi boleh bocor bila-bila masa dengan mudah sekali.

Sedangkan salinan ic di bank pun tetap ada hantu dan toyol yang dah salahgunakan dengan pass kan detil kepada puak telemarketing..inikan pulak syarikat yang bukan siapa-siapa. 

Menurut Peraturan 7, Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 hanya 5orang sahaja yang berhak dan berkuasa meminta atau menyimpan kad pengenalan iaitu;
a) PEGAWAI POLIS
b) PEGAWAI PENDAFTARAN
c) PEGAWAI KASTAM
d) MANA-MANA PEGAWAI ATAU KELAS ATAU PEGAWAI AWAM YANG DIBERI KUASA OLEH KETUA PENGARAH
e) ANGGOTA TENTERA YANG BERTUGAS MENJAGA & MENGAWAS
Menyimpan atau memegang kad pengenalan orang lain adalah menjadi satu kesalahan,kecuali bagi pegawai yang diberi kuasa - Peraturan 25, Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990.


Bukan aku seorang yang tak puas hati pasal IC


Nasihat aku pada pengendali Mycar.. anda syarikat baru, jangan cipta undang-undang sendiri yang melampaui hak orang ramai. Banyak lagi alternatif lain yang boleh dibuat bagi melindungi pemandu anda. 

Dan..aku pun uninstall terus Mycar hanya kerana dia minta IC.. kerana tiada jaminan data peribadi aku selamat dengan mereka!


2 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...