Ahad, 27 Oktober 2019

BAIK SEBELUM ATAU GUNA SEBELUM

Assalamualaikum

Berkongsi 1 info yang amat berguna dari Fb Dr.Kamarul mengenai penjelasan isitilah BAIK SEBELUM dan GUNA SEBELUM.


π—šπ—¨π—‘π—” π—¦π—˜π—•π—˜π—Ÿπ—¨π—  vs π—•π—”π—œπ—ž π—¦π—˜π—•π—˜π—Ÿπ—¨π— 

Tahu tak beza dua istilah ni pada label pek makanan atau minuman? Tak tahu? 

GUNA SEBELUM 
◾ Selepas tarikh yang dinyatakan, makanan tersebut tidak lagi mengekalkan ciri-ciri kualitinya walaupun disimpan mengikut syarat-syarat penyimpanan yang telah ditetapkan. 

◾Selalunya label ini digunakan pada produk yang mudah rosak seperti; susu, yogurt, produk telur dan jus buah. Antara perubahan yang dapat dilihat pada makanan ialah berkulat, tengik, masam atau basi.

◾Sekiranya produk telah melebihi tarikh yang dinyatakan, makanan itu tidak boleh dimakan atau dijual kerana boleh menimbulkan masalah risiko kesihatan apabila dimakan.

BAIK SEBELUM 
◾Tarikh terakhir produk tersebut mampu mengekalkan sifat kualitinya pada tahap terbaik, selagi ia disimpan mengikut syarat-syarat penyimpanan yang ditetapkan dan tidak dibuka.

◾ Selepas tarikh tersebut, produk mungkin masih selamat dimakan, tetapi kualitinya merosot. Contohnya perubahan warna, rasa, tekstur, atau tersirat seperti kesegaran makanan.

◾ Kemerosotan kualiti yang berlaku selepas tarikh tersebut, tetapi makanan masih boleh dimakan, dengan syarat makanan tersebut masih elok dan selamat untuk dimakan.

Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan

Sumber: Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...