Ahad, 24 Februari 2019

TENGGIRI MASAM LAUK BERPANTANG

Assalamualaikum

Aku penggemar ikan kering. Tak kiralah, ikan kering tu masin, masam atau kering kosong macam tu aje. Salah 1 kegemaran aku adalah Ikan Tenggiri. Ikan tenggiri kering ni ada 2 jenis, yang masam dan masin. Aku lebih suka yang masam.

Goreng simple-simple, makan dengan nasi panas pun boleh bertambah. Biasanya menu ni menu rasmi orang berpantang. Nak tengok resepi senang ni??

Bahan-bahan;
3 keping ikan tenggiri masam (potong lebar 2 jari)
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
5-6 tangkai cili padi
**mayang nipis
1biji limau nipis

Cara-cara;
Panaskan minyak dan gorengkan hingga masak dan ketepikan. Dengan menggunakan baki minyak masak tadi, tumis semua bahan dan masukkan secubit gula. Bila bawang dah layu, tuangkan keatas ikan tadi dan perahkan limau nipis keatas ikan. Siap! 



Baunya masya Allah.. rasanya sampai rumah jiran belakang pun sampai. Tak perlu lauk lain dah rasanya. Sedap dihidangkan bersama sayur manis bendi..

Ok..jangan tanya berapa kali aku tambah nasi 🤣

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...