Selasa, 19 Februari 2019

INTERMITTENT FASTING

Assalamualaikum

Dah lama aku dengar pasal Intermittent Fasting (IF) atau dalam bahasa melayunya, puasa berselang. Aku sendiri pun dah lama nak cuba..tertangguh je. 

Dari beberapa info yang aku dapat, IF ni ramai artis-artis yang nak jaga badan dah amalkan. Kita sedia maklum, amalan berpuasa baik untuk kesihatan. Silapnya kita, bila masuk waktu berbuka,makan tak ingat dunia.

Antara kebaikkan IF


Ikut panduan ni,mudah aje

Pelaksanaan IF ni ada 3 cara.  Secara mingguan, harian atau berselang hari. Boleh pilih ikut kemampuan diri.

Mingguan: Tidak makan lewat malam dari jam 12malam hingga 8 pagi. Dalam 1 minggu, pilih 1 hari untuk berpuasa dari tengahari hingga ke tengahari esoknya.

Harian : Setiap hari,tidak makan dari jam 8malam hinggalah 12tengahari. 

Berselang hari : Dalam 1 minggu, berselang-selang puasa dari 8malam hingga 8malam esoknya.. dan makan seperti biasa untuk keeseokkan hari dan ulang puasa mulai 8malam ke 8malam.

Bagi yang ada puasa wajib perlu diganti,eloklah puasa betul je. Bagi aku IF sesuai untuk yang dah selesai puasa ganti,ada masalah gastrik dan pedih ulu hati seperti aku. IF bukan bermakna langsung tak makan atau minum. Pada waktu berpuasa,boleh aje minum air kosong untuk mengelakkan perut kosong. Puasa disini bermaksud TAK MAKAN aje.

Harapnya aku berjayalah dengan IF ni..nak cuba dulu untuk 1 bulan..moga-moga istikhomahlah hendaknya.

1 ulasan:

KOMEN YANG MURNI2 AJE ...

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...