Jumaat, 5 Februari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - ISTANA ANAK BUKIT

Assalamualaikum.

Hari ini kita akan ke Istana Anak Bukit.. Aku sendiri pun tak pernah jejak kaki kedalam kawasan istana walaupun boleh dikatakan setiap minggu melaluinya, tapi cukuplah dengan melihat dari luar, senibina yang sangat cantik dan unik.

pic credit to : www.president.com.my 
Pemilik asal rekacipta pintu gerbang istana


Terletak di bandar DiRaja Anak Bukit, Istana Anak Bukit merupakan kediaman rasmi Sultan Kedah iaitu Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Sir Almu'tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah, GCB, KStJ. Baginda dilahirkan pada 28 November 1927 dan telah ditabalkan menjadi Sultan Kedah ke 27 sejak 15 Julai 1958.


Istana Anak Bukit istana telah mejalani ubahsuai sebanyak RM70 juta sempena dengan perayaan ulang tahun ke-50 masa pemerintahan Sultan Kedah pada tahun 2008. Ubah suai ini bermula pada Februari 2009, merangkumi pembangunan gedung baru yang bakal menempatkan khalayak baru dan ruang makan yang boleh menampung sehingga 1,400 orang pada satu masa menggantikan jumlah khalayak maksimum sedia ada dan ruang makan yang hanya boleh menampung kurang daripada 1,000 orang. Bangunan ini selesai ubahsuainya pada bulan Oktober 2007.

pic credit to : mzaidi.com

pic credit to : syukury.wordpress.com

Aliran sungai yang disebut sungai Anak Bukit mengalir di bahagian belakang bangunan Istana ini dan mengalir melalui Alor Star, Kedah dihubungkan oleh Sungai Kedah ke muara Kuala Kedah.

*info sumber wikipedia

"Kedah Malaysia..
where it all began"

1 ulasan:

  1. Cantik tersergam indah.
    Kakak ingatkan ada cerita pergolakan politik terbaru di sebalik istana yg indah ni.

    Salah sangka:)

    BalasPadam

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...