Rabu, 20 Januari 2016

DISCOVER KEDAH 2016 - HUTAN LIPUR PUNCAK JANING

Assalamualaikum.

Kita ke destinasi ke-2 di daerah Padang Terap. Disebabkan Padang Terap ini daerahnya kaya dengan bukit bukau, hutan dan gunung ganang maka tidak hairanlah jika terdapat banyak tempat rekreasi seperti ini. Hutan Lipur Puncak Janing terletak dalam Hutan Simpan Bukit Perangin yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Pamah. 


pic credit to : khairulhazman77.blogspot.my


pic credit to :kedah2u.com.my

Keunikan hutan lipur ini diserikan dengan 4 peringkat air terjun sederhana yang menarik dengan batu-batan yang terhampar serta kehijauan alam sekitar dari pohon-pohon semulajadi. Hutan Lipur ini terdapat pelbagai flora dan fauna dari Hutan Dipterokarp Pamah. Tumbuhan yang utama di kawasan ini ialah Kasai, Tulang daing, Meranti tembaga serta Palma.




pic credit to : khairulhazman77.blogspot.my

Aktiviti yang boleh dijalankan adalah seperti mandi-manda, berkelah, bersiar-siar, mendaki gunung, , berkhemah, trekking berjogging dan melihat hidupan liar. Kemudahan yang disediakan ialah dewan dan surau serta padang disediakan untuk aktiviti berkumpulan. Terdapat denai hutan yang boleh menghubungi hutan lipur ini dengan Hutan Lipur Bukit Wang di daerah Kubang Pasu

Terletak 14 km dari Pekan Kuala Nerang, 50 km dari Bandar Alor Setar, Kedah. Pelbagai aktiviti riadah seperti berkelah, perkhemahan, kayak dan lain-lain lagi dapat dilakukan di sini dan nikmati keindahan alam serta bermandi-manda di sungai Janing sepanjang 1.5 km ini.




*terima kasih kepada pemilik gambar . Siapa sangka , gambar cacapan kamera anda telah menyumbang sesuatu untuk tempat yang sungguh menarik ini.

"Kedah Malaysia..
where it all began"

1 ulasan:

HATERS ARE NOT WELCOMED!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...