Khamis, 8 Oktober 2015

KUETEOW KUNGFU PANDA!

Assalamualaikum..

Bila kesibukan menjelma, maka bersawang baliklah laman sesawang aku ni. Al-kisahnya, semalam Mylaling aku demam. Harini pun demam lagi, maklumlah jerebu punya pasal.

Tetiba dia kata nak makan Kuewteow Kungfu..adui.. kenalah jugak buat..sayang punya pasal..jenuh berkungfu jugaklah aku malamni..

Ini resepi aku..

Bahan-bahan;
1bungkus kueteow (boleh makan 4orang)
3biji telur
Lada sulah

Untuk kuah;
Bawang putih(diketuk)
Isi ayam
Sos tiram
Stok/air rebusan daging(kalau tak ada,gantikan air biasa je)
Udang (ada sotong lagi sedap)
Fish cake 
Kobis bulat, karrot, bunga kubis, anak jagung, batang Sawi
Sawi(daun),tomato,
Bawang besar
Daun saderi/sup
Tepung jagung


Cara-caranya;
1. Pukul telur dengan sedikit lada sulah,gaulkan dengan kueteow, bahagikan 3@4bahagian dan gorengkan dengan sedikit minyak yang panas(seperti di gambar-lepas goreng terus letak dalam pinggan ikut berapa bahagian yang korang buat).

2.Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga wangi dan masukkan ayam dan sedikit lada sulah dan sos tiram
3.Masukkan air (air rebusan/stok atau air kosong) biarkan didih.
4.Masukkan sayur kobis, karrot, bunga kubis, anak jagung dan batang sawi..biarkan kuah menggelegak
5.Masukkan fish cake, udang dan cili padi, sayur sawi(daun), tomato dan bawang besar..
6.Bancuhkan 3-4 sudu makan tepung jagung dengan sedikit air dan tuang kedalam kuah tadi, kacau, perasakan kuah sesedap rasa dan matikan api.
8.Tuang kuah diatas kueteow tadi dan tabur daun saderi yang diracik..tadaa!!!!!

dah siap!!!.. meriahnya dengan sayur..kueteow pun tenggelam!

Inilah dia kueteow kungfu cara aku..dan kenapa aku letak nama Kuewteow Kungfu Panda?? sebab orang yang masak tu (aku le tu) bersaiz panda..hihihi.. selamat berkungfu!

Adeuss!!!

Jom Tengok Cerite Lain Pulok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...